V originále
Úkolem přehledové studie je (a) připomenout historicky vzniklý vztah mezi disciplínami dějiny umění a historie; a (b) stručně nastínit současnou situaci, kdy je v tradičním uměleckohistorickém oboru nově diskutován vztah pojmů umění a obraz. Pokud se díváme na dějiny umění na konci 20. století, potom zjistíme, že dnes se stal jedním z podstatných témat pojem obrazu a vizuální kultury. Druhou stránku téže mince tvoří dnes poměrně časté návrhy na vznik nově koncipované vědy o obraze. Autor sleduje vznik této koncepce od původního dilematu: estetika nebo historie jako základ dějin umění? Nová disciplína byla založena na historickém základě, nicméně pozvolna se od historie stále více oddělovala. Je možné je znovu spojit? Historické a uměleckohistorické texty by měly na sebe dialogicky navazovat, doplňovat se či reagovat na sebe. V takovém dialogu by se mohl (stejně jako v běžném dialogu) proměňovat úhel pohledu, dílčí řešení zkoumaného problému, apod.
In English
The task of this study is: (a) to remind the historically established relationship between the disciplines of the Art history and the History and (b) to outline briefly the current situation, where the traditional art-historical field recently discussed the distinction between art and image. If we look at the Art history at the end of the 20th century, then we see that one of the major issues the concept of image and visual culture has become today. The second side of the same coin they show common proposals for the emergence of newly conceived image science. The author traces the emergence of this concept from the original dilemma: the aesthetics or history as a basis for the Art history? This new discipline was originally based on a historical basis, however slowly is still more divided from history. It is possible to reconnect both again? The historical and art-historical texts should follow the dialogical self, complement and respond to each other.