JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK, Petr KNECHT and Jiří NĚMEC. Proměny kurikula současné české školy: vize a realita (Curriculum change in Czech school: vision and reality). Orbis scholae. 2010, vol. 4, No 3, p. 9-36. ISSN 1802-4637.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proměny kurikula současné české školy: vize a realita
Name in Czech Proměny kurikula současné české školy: vize a realita
Name (in English) Curriculum change in Czech school: vision and reality
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Josef MAŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KNECHT (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří NĚMEC (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Orbis scholae, 2010, 1802-4637.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046312
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kurikulum; kurikulární politika; kurikulární změna; pedagogický výzkum; školní vzdělávání
Keywords in English curriculum; curriculum policy; curriculum change; educational research; school education
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 9/1/2011 19:44.
Abstract
Studie pojednává o proměnách kurikula současné české školy. Jejím cílem je tematizovat napětí mezi vizemi tvůrců kurikulární politiky a realitou vnímanou aktéry školního vzdělávání. Text je rozvržen do čtyř částí. První část je uvedením do problematiky kurikulární změny (curriculum change), přičemž jsou vymezeny klíčové pojmy, na nichž autoři staví svůj výklad. Druhá část je věnována analýze dokumentů kurikulární politiky. Deklarovaná podoba kurikulárních změn je zkoumána ve třech rovinách: (a) v rovině organizace a řízení školství; (b) v rovině pojetí a cílů školního vzdělávání; (c) v rovině obsahů školního vzdělávání. Ve třetí části studie jsou prezentovány pohledy pedagogického výzkumu, kdy se sleduje, jak změny kurikula vnímají různí aktéři školního vzdělávání (zejm. ředitelé a učitelé). Ve čtvrté, závěrečné části autoři tematizují nejvýraznější dilemata, která v souvislosti s proměnou kurikula současné české školy vystupují do popředí.
Abstract (in English)
The paper focuses on the current changes within the curriculum of Czech schools. The authors aim to analyse the tension between the visions of curriculum makers and the reality as it is perceived by school directors and teachers. The text is divided into four parts. In the first part, the concept of curriculum change is discussed and the key terms on which the paper is founded are defined. The second part includes an analysis of curricular documents - intended curricular changes are analysed in three dimensions: (a) in the dimension of school organisation and management; (b) in the dimension of educational aims; (c) in the dimension of the content of education. In the third part, insights from diverse empirical studies are offered in which the authors analyse how the current changes in curriculum are perceived by different participants (school directors and teachers). In the fourth part, the authors discuss the key issues that are brought about by the current curricular changes within Czech schools.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 10/5/2024 00:10