HOREHLEĎ, Petr. Koncepce reedukace v podmínkách ústavní péče (Educational Intervention in Institutional Care). In Vítková, M., Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2010, 28 pp. ISBN 978-80-7315-199-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Koncepce reedukace v podmínkách ústavní péče
Name in Czech Koncepce reedukace v podmínkách ústavní péče
Name (in English) Educational Intervention in Institutional Care
Authors HOREHLEĎ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Vítková, M., Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 28 pp. 2010.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046334
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-199-7
Keywords (in Czech) reedukace; ústavní péče; rezidentní prostředí; resocializace; resocializační modely; vězeňství; trest; prizonizace; dilemata ústavní péče
Keywords in English educational intervention; institutional care; institutional environment; resocialization; models of resocialization; prison; sentence; prisonization; issues in institutional care
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Petr Horehleď, učo 105566. Changed: 14/1/2011 18:53.
Abstract
Příspěvek nastiňuje nejdůležitější koncepce reedukace v podmínkách ústavní péče. Předmětem výzkumu jsou reedukační (ústavní) zařízení. Jsou analyzovány přístupy různých autorů a respektován historický vývoj pohledů na reedukaci, který ústí v současná moderní pojetí. Příspěvek se zaměřuje na koncepce reedukace a resocializace v nejširším pojetí. Definuje termíny výchova a socializace, a uvádí je do souladu s termíny reedukace a resocializace. Součástí příspěvku jsou otázky spojené s pojetím poruch chování. Hlavní důraz je položen na proudy řešení resocializace. Příspěvek se zabývá především tzv. pedagogickým pojetím reedukace. V závěru jsou nastíněny hlavní překážky reedukace v ústavních zařízeních.
Abstract (in English)
The article presents the most important theories of educational intervention in institutional care. The object of the research is "re-training" institutions (prisons, etc.). We focus on the analysis of approaches of various authors. We provide an overview of historical development of approaches to re-training as well as current state. The article focuses on approaches to resocialization and re-training in broad perspective. It defines concepts of up-bringing and socialization and relates them to concepts of re-training and resocialization. Furthermore, we deal with issues connected to approaches to behaviour difficulties with main focus lying on re-training. As a conclusion, the article mentions the main barriers to the process of re-training in institutional care.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 23/6/2024 07:26