HORKÁ, Hana. Přípravné environmentální vzdělávání učitelů v kontextu proměny kurikula základního vzdělávání (Environmental Teacher Training in the Context of Primary Curriculum Transformation). In Wiegerová, A.(ed) Premeny univerzitného vzdelávania. 1st ed. Bratislava: OZ V4 a PdF UK, 2010, p. 138-145. ISBN 978-80-89443-02-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přípravné environmentální vzdělávání učitelů v kontextu proměny kurikula základního vzdělávání
Name (in English) Environmental Teacher Training in the Context of Primary Curriculum Transformation
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Bratislava, Wiegerová, A.(ed) Premeny univerzitného vzdelávania, p. 138-145, 8 pp. 2010.
Publisher OZ V4 a PdF UK
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046364
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-89443-02-4
Keywords (in Czech) Environmentální výchova; průřezové téma; přípravné učitelské vzdělávání; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV); kompetence environmentální/ekopedagogická; pedagogická kompetence; hodnotová dimenze vzdělávání; ekogramotnost
Keywords in English Environmental education; crosscurricular topic; undergraduate teacher training; Framework Educational Programme for Primary education; environmental/ecological competence; teachers competence; value dimension of education; ecological literacy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:37.
Abstract
Nová interpretace obsahu a pojetí vzdělávání zvýrazňuje axiologickou dimenzi, s níž souvisí prosazování biofilní orientace vzdělání pro rozvoj ekogramotnosti. Autorka poukazuje na možnosti utváření způsobilosti úspěšně realizovat environmentální výchovu (EV), především v rámci pedagogické přípravy v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Uvádí přehled pedagogických kompetencí a činností, které přispívají k jejich rozvoji. V závěru prezentuje některé výsledky ankety, v níž se studenti absolventských ročníků vyjadřovali ve strukturované reflexi k vybraným tématům přípravného vzdělávání.
Abstract (in English)
The new interpretation of the content and conception of education emphasizes the axiological dimension, which is associated with the stress on the biophilia aspect in education for the development of ecological literacy. The author points out the possibilities of developing the competence to implement environmental education (EV) successfully, primarily within teacher training for future primary school teachers. She presents a survey of teachers competencies and activities that enhance their development. Finally, she presents selected results of a survey, in which students expressed their opinions on several topics in teacher training in structured reflection.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 15/6/2024 01:49