WAGNER, Roland. Zum Erklärungswert von Dependenz- und Phrasenstruktursyntax für den DaF-Unterricht (Remarks on the explanatory force of dependency syntax and constituency syntax for teaching German as a foreign language). Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 2010, No 2, p. 210-228. ISSN 1803-4411.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zum Erklärungswert von Dependenz- und Phrasenstruktursyntax für den DaF-Unterricht
Name in Czech Hodnota dependenční a složkové syntaxe ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Name (in English) Remarks on the explanatory force of dependency syntax and constituency syntax for teaching German as a foreign language
Authors WAGNER, Roland (276 Germany, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-4411.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046376
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) dependenční syntax; složková syntax; němčina jako cizí jazyk; syntax; vedlejší věty
Keywords in English dependency syntax; constituency; phrase structure grammar; German as a foreign language; syntax; embedded clauses
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D., učo 56270. Changed: 28/2/2013 13:03.
Abstract
Es gibt zwei grundlegende Prinzipien zur Beschreibung der Satzstruktur: Dependenz und Konstituenz. Im vorliegenden Artikel zeige ich, dass Lerner von Deutsch als Fremdsprache bestimmte Regularitäten der deutschen Wortfolge (besonders im Nebensatz) direkt aus einer Phrasenstrukturrepräsentation ableiten können, während sie bei Repräsentationen im Dependenz-Format Zusatzregeln benötigen. Dennoch möchte ich nicht einseitig für die Verwendung einer Phrasenstruktursyntax im DaF-Unterricht plädieren. Die Verwendung von beiden Repräsentationsformaten (für jeweils geeignete Strukturtypen) könnte dagegen hilfreich sein, solange es dabei nicht zu einer unkontrollierten Vermischung beider Prinzipien kommt.
Abstract (in Czech)
V podstatě existují dva různé principy větné stavby: dependenční a složkový. V článku ukazuji, že jisté jevy v německém slovosledu (zejména postavení slovesa ve vedlejší větě) lze bez dalších předpokladů odvodit ze složkové reprezentace věty, kdežto v dependenčním formátu jsou potřebná dodatečná pravidla. Přesto v článku neobhajuji výlučné použití složkové syntaxe ve výuce němčiny jako cizího jazyka; zdá se mi naopak účelná kombinace přístupů, pokud ovšem nejsou míchány nekontrolovaným způsobem.
Abstract (in English)
In syntax, there are two principles for building up sentence structure: dependency and constituency. The article demonstrates that students of German as a foreign language could deduce certain facts of word order, especially the verb-final position in German embedded clauses, directly from a phrase structure representation, while they need additional rules when using a dependency representation. Nevertheless, I refrain from unequivocally recommending the use of phrase-structure grammars for German as a foreign language. Drawing on both types of syntactic modeling might be helpful, as long as there is no uncontrolled mixing of both principles.
PrintDisplayed: 7/6/2024 22:53