KUBIATKO, Milan, Kateřina MRÁZKOVÁ and Muhammet USAK. Postoje českých a tureckých vysokoškolských studentů k využívání ICT v přírodovědných předmětech (Czech and turkish university students attitudes toward ICT using in science subjects). Paidagogos. 2010, vol. 11, No 2, p. 1-12. ISSN 1213-3809.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje českých a tureckých vysokoškolských studentů k využívání ICT v přírodovědných předmětech
Name (in English) Czech and turkish university students attitudes toward ICT using in science subjects
Authors KUBIATKO, Milan (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Kateřina MRÁZKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Muhammet USAK (792 Turkey).
Edition Paidagogos, 2010, 1213-3809.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046453
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) dotazník; informační a komunikační technologie; postoje; studenti
Keywords in English questionnaire; information and communication technologies; attitudes; students
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Changed: 25/5/2014 16:09.
Abstract
V příspěvku jsme se zaměřili na zjištění rozdílu v postojích k ICT mezi vysokoškolskými studenty z Turecka a z České republiky. Postoje byly zjišťovány nejen společně ale i odděleně pro každou zemi s ohledem na pohlaví, ročník studia a bydliště respondentů. Výzkumným nástrojem byl dotazník Likertova typu s 33 položkami. Výzkumný vzorek tvořilo 454 studentů z Turecka a 316 studentů z České republiky. Data byla vyhodnocována pomocí faktorové analýzy s Varimax rotací, MANCOVA (věk byl použit jako kovariát) a Studentova t-testu. Studenti z České republiky měli pozitivnější postoj k využívání ICT v přírodovědných předmětech než studenti z Turecka. Studenti dosahovali vyššího skóre než studentky, studenti druhého ročníků měli pozitivnější postoj oproti studentům prvního a třetího ročníku. Studenti z měst dosahovali vyššího skóre v porovnání se studenty z velkoměst a z vesnic.
Abstract (in English)
In our contribution we focused on finding the differences toward ICT attitudes among university students from Czech Republic and Turkey. Attitudes were evaluated overall and continuosly with respect on gender, residence and grade of students together for all students and also separately for each country. A questionnaire with 33 Likert type items was used in our research. The sample consists of 454 Turkish and 316 Czech unversity students attending two different universities. Data were evaluated with factor analysis with Varimax rotation, MANCOVA (age of students was as covariate), t-test. Totally, students from Czech Republic achieved more positive attitudes toward ICT in comparison with students from Turkey. Boys have more positive attitudes than girls, students from 2nd grade have had more positive attitudes and students from town have had more positive attitudes toward ICT in comparison with other groups.
PrintDisplayed: 8/8/2024 10:20