B 2010

Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula

JANÍK, Tomáš, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Marie DOSKOČILOVÁ, Gabriela DUCHÁČKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula

Name in Czech

Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula

Name (in English)

Tools for the monitoring and evaluation of quality in instruction and curriculum

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KNECHT (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Marie DOSKOČILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Gabriela DUCHÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANKO (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav JIREČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana PŘIKRYLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana STEJSKALÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Sonia ŠAMALÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Simona ŠEBESTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana ZERZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Pavel ZLATNÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 222 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 20, 2010

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046471

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-209-3

Keywords (in Czech)

kurikulum; výuka; kvalita; monitoring; evaluace

Keywords in English

curriculum; instruction; quality; monitoring; evaluation

Tags

Reviewed
Změněno: 12/1/2011 17:21, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.

Abstract

V originále

V kontextu proměn současné české školy a jejího kurikula se sice pozvolna, avšak přece jen začíná věnovat pozornost otázkám kvality. Kvalita vzdělávání je jedním ze základních cílů ve strategických dokumentech o vzdělávání v zahraničí i u nás. Autoři monografie rozpracovali teoreticko-metodologická východiska pro monitoring a evaluaci kvality kurikula a výuky v kontextu školního vzdělávání v České republice a vytvořili, resp. adaptovali příslušné diagnostické nástroje. Mezi řešenými tématy jsou nonverbální prvky v učebnicích, příležitosti k učení, mezipředmětová témata či strukturace vzdělávacícho obsahu v kurikulárních dokumentech.

In English

Current changes within the Czech school and its curriculum inspire a shift of focus towards the issue of quality. Quality in education becomes one of the key aims mentioned in strategic documets in the Czech Republic and in Europe. The authors elaborated on the theoretical and methodological basis for the monitoring and evaluation of quality of curriculum as well as instruction in the context of school education in the Czech Republic and also developed or adapted adequate diagnostic tools. Topics dealt with in the book include nonverbal elements in textbooks, opportunities to learn, crosscurricular topics and the structuring of educational content in curricular documents.

Links

MUNI/A/1038/2009, interní kód MU
Name: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula v oborech školního vzdělávání (Acronym: NAME 2010)
Investor: Masaryk University, Category A