NĚMEC, Jiří and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Asistent pedagoga, k analýze komunikačních sdělení (Teachers assistant, notes on the analysis of the communication messages). In Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS, 2010, p. 81-94. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5148-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Asistent pedagoga, k analýze komunikačních sdělení
Name in Czech Asistent pedagoga, k analýze komunikačních sdělení
Name (in English) Teachers assistant, notes on the analysis of the communication messages
Authors NĚMEC, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření, p. 81-94, 14 pp. Sociálně pedagogický výzkum, 2010.
Publisher MUNI PRESS
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046490
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5148-5
Keywords (in Czech) Asistent pedagoga; důvěra, interakce; kvalitativní výzkum; ohnisková skupina; romský žák; sociokulturně znevýhodněné skupiny; školní prostředí; učitel; vzdělávání
Keywords in English Assistant pedagogue; trust; interaction; qualitative research; focus group; Roma pupil; socio-culturally handicapped groups; school environment; trachet; education
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D., učo 35929. Changed: 24/2/2013 15:48.
Abstract
Kvalitativní údaje (především deskripce výpovědí), které jsme získali prostřednictvím ohniskových skupin s romskými asistenty pedagoga, jsme se snažili analyzovat, popsat a vysvětlit jejich interakci (komunikaci) s učiteli, žáky a rodiči, a to prostřednictvím teorie transakční analýzy. Z relativně rozsáhlého textu jsme se zaměřili na analýzu komunikačních sděleních asistentů, prostřednictvím kterých vstupují do interakcí s dalšími osobami a pokusili jsme se vysvětlit možné příčiny konfliktů a nedorozumění, jež mají interpersonální povahu a se kterými se běžně setkáváme ve školním prostředí s větším počtem romských žáků.
Abstract (in English)
Quality data (mostly description of the reports) that had been obtained through the focus groups with Romany assistants of the teacher were analysed, described and the aim was to explain the interaction (communication) with teachers. The transaction analysis was deployed. The analysis of the communication of teachers assistants was mostly focused on and the aim was to explain the core of the conflicts and misunderstandings that could be classified as interpersonal and that are really common in the everyday school life with a higher number of Romany pupils.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 26/4/2024 15:31