Detailed Information on Publication Record
2010
PSYCHODYNAMICKÝ PŘÍSTUP V PRIMÁRNÍ PREVENCI ZÁVISLOSTÍ
PROKOPOVÁ, AliceBasic information
Original name
PSYCHODYNAMICKÝ PŘÍSTUP V PRIMÁRNÍ PREVENCI ZÁVISLOSTÍ
Name in Czech
PSYCHODYNAMICKÝ PŘÍSTUP V PRIMÁRNÍ PREVENCI ZÁVISLOSTÍ
Name (in English)
PSYCHODYNAMIC APPROACH IN PREVENTION OF ADDICTION
Authors
Edition
ŘEHULKA, E. (Ed.). Anotace referátů ze 6. Mezinárodní vědecké konference Škola a zdraví pro 21. století. 2010
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5262-8
Keywords (in Czech)
závislost; prevence; kauzální prevence; psychodynamický přístup
Keywords in English
addiction; prevention; psychodynamic approach
Změněno: 15/3/2012 08:06, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá jedním z možných psychologických přístupů k závislostem, a to přístupem, který je klíčový v jejich kauzální primární prevenci. Uvádíme vymezení psychodynamického přístupu v kontextu etiologie návykového chování. Dále objasňujeme jeho roli v porozumění vnitřním – nevědomým či nedostatečně uvědomovaným – motivům, které mají rámec rizikových osobnostních faktorů z hlediska vzniku a vývoje závislosti, a tím i jeho význam v primární prevenci návykového chování. Dále se zaměřujeme na jeho pedagogické implikace a na uplatnění psychodynamického způsobu myšlení v některých oblastech pregraduální přípravy studentů oboru „výchova ke zdraví“.
In English
of psychodynamic approach in the context of addict behaviour. We identify its role in understanding the internal – unconscious or not enought conscious – motives, which are characteristed with risk personal factors from the view of origin and development of the addiction. Closely connected is its meaning in prevention of addict behavior. We study its educational implication and the practice of psychodynamic way of thinking especially in some areas of pregradual preparation for students attending „Department of Education to the health “.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|