GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ and Zuzana BUCHTOVÁ. Problematika vzdělávání romských žáků v kontextu výzkumných šetření (vymezení témat výzkumných šetření) (The issue of education of Roma children in the context of survey research (the topic surveys)). In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1st ed. Brno: Muni PRESS, 2010, p. 8 - 55, 47 pp. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika vzdělávání romských žáků v kontextu výzkumných šetření (vymezení témat výzkumných šetření)
Name (in English) The issue of education of Roma children in the context of survey research (the topic surveys)
Authors GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana BUCHTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků, p. 8 - 55, 47 pp. neuvádím, 2010.
Publisher Muni PRESS
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046512
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5342-7
Keywords (in Czech) kvalitativní výzkum; vzdělávání; romský žák; pedagog; multikulturní výchova; většinová společnost; romologie; romský jazyk
Keywords in English qualitative research; education; the Romany pupil; teacher; multicultural education; the majority society; romologie; Romany language
Changed by Changed by: Mgr. Lenka Gulová, Ph.D., učo 5686. Changed: 11/1/2011 23:25.
Abstract
Záměrem výzkumného šetření je na základě dílčích kvalitativních sond analyzovat a popsat vzdělávací problémy romských žáků a vysvětlit je v kontextu romské rodiny, školy, vztahu mezi učitelem a žákem a řadou dalších aspektů, které vystupují z analýzy dat. Výsledky těchto analýz mohou přinést poznatky, které by mohly zkvalitnit práci pedagogických pracovníků, zlepšit atmosféru ve školách a přinést změny do stávající legislativy. Analýza stanovisek expertů může vést ke zvýšení kompetencí edukátorů, tj. učitelů, asistentů pedagoga a dalších odborníků. Tým pedagogů Katedry sociální pedagogiky PdF MU se dlouhodobě zabývá situací romského obyvatelstva nejen v programech a kurzech zaměřených na jejich integraci, ale současně se orientuje i na výzkumné šetření v této oblasti. Výzkumné šetření probíhá v rámci vzdělávacího programu zaměřeného na zvyšování perspektiv romského obyvatelstva.
Abstract (in English)
The aim of the study is based on the particular quality of probes to analyze and describe the educational problems of Roma pupils and explained in the context of Roma families, schools, the relationship between teacher and student, and many other aspects that emerge from data analysis. The results of such analysis can provide information that could improve the work of teachers, improve school atmosphere and bring changes to existing legislation. Analysis of the opinions of experts can lead to increased competencies educators, ie teachers, teaching assistants and other professionals. A team of teachers of the Department of Social Pedagogy MU deals with a situation of the Roma population not only in programs and courses aimed at integration, but also focuses on research work in this area. The survey takes place within a training program aimed at enhancing the prospects of the Roma population.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 1/5/2024 03:13