JEDLIČKOVÁ, Helena. Aktivizující metody, alternativní formy pedagogické praxe a konstruktivistický přístup v přípravě studentů Učitelství přírodopisu pro ZŠ na pracovišti Kejbaly PdF MU v Brně (Activating Methoda, Alternative Forms of Teaching Practice and Constructivist Approach in Preparing Students for Elementary School Biology Teacher in Workplace Kejbaly of the Pedagogical Faculty of Masaryk University in Brno). Online. In Papáček, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010. České Budějovice: JčU České Budějovice, Ped.Fak., 2010, p. 72-80. ISBN 978-80-7394-210-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aktivizující metody, alternativní formy pedagogické praxe a konstruktivistický přístup v přípravě studentů Učitelství přírodopisu pro ZŠ na pracovišti Kejbaly PdF MU v Brně
Name in Czech Aktivizující metody, alternativní formy pedagogické praxe a konstruktivistický přístup v přípravě studentů Učitelství přírodopisu pro ZŠ na pracovišti Kejbaly PdF MU v Brně
Name (in English) Activating Methoda, Alternative Forms of Teaching Practice and Constructivist Approach in Preparing Students for Elementary School Biology Teacher in Workplace Kejbaly of the Pedagogical Faculty of Masaryk University in Brno
Authors JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition České Budějovice, Papáček, M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010. p. 72-80, 9 pp. 2010.
Publisher JčU České Budějovice, Ped.Fak.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00058938
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7394-210-6
Keywords (in Czech) Aktivizující metody vzdělávání; alternativní formy pedagogické praxe; konstruktivistický přístup ve výuce; vzdělávání učitelů přírodopisu; akční výzkum.
Keywords in English Activated by the methods of education; alternative forms of teaching practice; constructivist approach in teaching; science teacher education; Action Research.
Changed by Changed by: Ing. Helena Jedličková, Ph.D., učo 2417. Changed: 19/4/2013 11:53.
Abstract
Prezentace práce se zamýšlí nad významem vzdělávání učitelů biologie s využitím zkušenostního učení a výpočetní techniky na pracovišti Kejbaly Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Pomocí akčního výzkumu zjišťujeme, že příprava budoucích učitelů by měla být založena na zkušenostním učení, integraci odborné a didaktické složky a tvořivosti studentů. Základem je pedagogický konstruktivismus s využitím e-learningu v integrovaném přírodovědném vzdělávání. Využití akčního výzkumu a projektové výuky v odborných předmětech se jeví jako jedna z cest, kde se propojí integrovaná odborná výuka s oborovou didaktikou, pedagogickou praxí a samostatnou skupinovou prací studentů v podobě tématických seminárních prací, realizovaných ve skupinách postupně v několika navazujících předmětech. Příspěvek prezentuje částečné výsledky výzkumu projektové výuky studentů.
Abstract (in English)
Presentation of the work reflects on the importance of training teachers of biology, using experiential learning and computer technology in the workplace Kejbaly Pedagogical Faculty of Masaryk University in Brno. An action research has shown that the basis of student teachers training should by mostly in experiential learning and e-learning, in integration of expertise with didactics and in student creativity. Constructivism is a pedagogical basis for using e-learning in an integrated science education. Using action research project and teaching in technical subjects, it appears as one of the paths which are connected, integrated with training courses on specific teaching methodology, teaching practice and a separate group of students in the form of thematic seminar work carried out in groups gradually in successive courses. This report presents partial outcomes of research.
PrintDisplayed: 13/5/2024 19:47