JEDLIČKOVÁ, Helena. Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (Peer Teaching and health education in the School Education Programme for primary schools). In 6th International Conference SCHOOL AND HEALTH 21. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
Name in Czech Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
Name (in English) Peer Teaching and health education in the School Education Programme for primary schools
Authors JEDLIČKOVÁ, Helena.
Edition 6th International Conference SCHOOL AND HEALTH 21, 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) vrstevnické vyučování, vrstevnická výuka, vzdělávání pro udržitelnost, výchova ke zdraví, integrovaný výukový program, výzkum efektivity výuky
Keywords in English Peer teaching, peer education, peer tutoring, education for sustainability, health education, integrated educational programme, research on teaching effectiveness
Tags International impact
Changed by Changed by: Ing. Helena Jedličková, Ph.D., učo 2417. Changed: 10/1/2011 16:41.
Abstract
Případová studie představuje využití vrstevnického vyučování a učení ve studijním programu studentů Učitelství přírodopisu pro základní školu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Kvantitativní výzkum byl zaměřen na efektivitu výuky integrovaného výukového programu, použitého jako model zkušenostního učení, metodou experimentu. Integrované výukové programy studentů jsou jako modely zkušenostního učení cíleně orientovány na výchovu ke zdraví, jako součást vzdělávání pro udržitelnost na pracovišti Kejbaly katedry biologie. Toto terénní středisko umožňuje začlenění alternativní pedagogické praxe studentů do odborných didaktických předmětů. Používání vrstevnického vyučování je experimentálně využíváno ve výuce pěstitelství. Jeví se, že takto vzniká prostředí, ve kterém studenti přebírají více odpovědnosti za vlastní učení a sebereflexi.
Abstract (in English)
A case study presents the use of peer teaching and learning in the study programme Natural science teaching for primary school at the Faculty of Education, Masaryk university, Brno. Quantitative research was focused on the teaching efectiveness of an integrated educational programme, which was used as a model of learning from experience by the method of an experiment. Integrated educational programmes are targeted at health education as models of learning from experience as part of education for sustainability at the Department’s of biology workplace Kejbaly. This field centre enables the integration of an alternative pedagogical practice into technical didactic subjects. Peer teaching is experimentally used in the teaching of cultivation. It seem that thus is created an environment, in which students assume more responsibility for their own learning and selfreflection.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 23/6/2024 21:02