Detailed Information on Publication Record
2010
Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
JEDLIČKOVÁ, HelenaBasic information
Original name
Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
Name in Czech
Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
Name (in English)
Peer Teaching and health education in the School Education Programme for primary schools
Authors
Edition
6th International Conference SCHOOL AND HEALTH 21, 2010
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
vrstevnické vyučování, vrstevnická výuka, vzdělávání pro udržitelnost, výchova ke zdraví, integrovaný výukový program, výzkum efektivity výuky
Keywords in English
Peer teaching, peer education, peer tutoring, education for sustainability, health education, integrated educational programme, research on teaching effectiveness
Tags
International impact
Změněno: 10/1/2011 16:41, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
V originále
Případová studie představuje využití vrstevnického vyučování a učení ve studijním programu studentů Učitelství přírodopisu pro základní školu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Kvantitativní výzkum byl zaměřen na efektivitu výuky integrovaného výukového programu, použitého jako model zkušenostního učení, metodou experimentu. Integrované výukové programy studentů jsou jako modely zkušenostního učení cíleně orientovány na výchovu ke zdraví, jako součást vzdělávání pro udržitelnost na pracovišti Kejbaly katedry biologie. Toto terénní středisko umožňuje začlenění alternativní pedagogické praxe studentů do odborných didaktických předmětů. Používání vrstevnického vyučování je experimentálně využíváno ve výuce pěstitelství. Jeví se, že takto vzniká prostředí, ve kterém studenti přebírají více odpovědnosti za vlastní učení a sebereflexi.
In English
A case study presents the use of peer teaching and learning in the study programme Natural science teaching for primary school at the Faculty of Education, Masaryk university, Brno. Quantitative research was focused on the teaching efectiveness of an integrated educational programme, which was used as a model of learning from experience by the method of an experiment. Integrated educational programmes are targeted at health education as models of learning from experience as part of education for sustainability at the Department’s of biology workplace Kejbaly. This field centre enables the integration of an alternative pedagogical practice into technical didactic subjects. Peer teaching is experimentally used in the teaching of cultivation. It seem that thus is created an environment, in which students assume more responsibility for their own learning and selfreflection.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|