k 2010

Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání

JEDLIČKOVÁ, Helena

Basic information

Original name

Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání

Name in Czech

Vrstevnická výuka a výchova ke zdraví ve Školním vzdělávacím programu pro základní vzdělávání

Name (in English)

Peer Teaching and health education in the School Education Programme for primary schools

Edition

6th International Conference SCHOOL AND HEALTH 21, 2010

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

vrstevnické vyučování, vrstevnická výuka, vzdělávání pro udržitelnost, výchova ke zdraví, integrovaný výukový program, výzkum efektivity výuky

Keywords in English

Peer teaching, peer education, peer tutoring, education for sustainability, health education, integrated educational programme, research on teaching effectiveness

Tags

International impact
Změněno: 10/1/2011 16:41, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Abstract

V originále

Případová studie představuje využití vrstevnického vyučování a učení ve studijním programu studentů Učitelství přírodopisu pro základní školu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Kvantitativní výzkum byl zaměřen na efektivitu výuky integrovaného výukového programu, použitého jako model zkušenostního učení, metodou experimentu. Integrované výukové programy studentů jsou jako modely zkušenostního učení cíleně orientovány na výchovu ke zdraví, jako součást vzdělávání pro udržitelnost na pracovišti Kejbaly katedry biologie. Toto terénní středisko umožňuje začlenění alternativní pedagogické praxe studentů do odborných didaktických předmětů. Používání vrstevnického vyučování je experimentálně využíváno ve výuce pěstitelství. Jeví se, že takto vzniká prostředí, ve kterém studenti přebírají více odpovědnosti za vlastní učení a sebereflexi.

In English

A case study presents the use of peer teaching and learning in the study programme Natural science teaching for primary school at the Faculty of Education, Masaryk university, Brno. Quantitative research was focused on the teaching efectiveness of an integrated educational programme, which was used as a model of learning from experience by the method of an experiment. Integrated educational programmes are targeted at health education as models of learning from experience as part of education for sustainability at the Department’s of biology workplace Kejbaly. This field centre enables the integration of an alternative pedagogical practice into technical didactic subjects. Peer teaching is experimentally used in the teaching of cultivation. It seem that thus is created an environment, in which students assume more responsibility for their own learning and selfreflection.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century