D 2010

LEARNING FROM EXPERIENCE AND KNOWLEDGE BASE OF TEACHING

JEDLIČKOVÁ, Helena and Iva FRÝZOVÁ

Basic information

Original name

LEARNING FROM EXPERIENCE AND KNOWLEDGE BASE OF TEACHING

Authors

JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Iva FRÝZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1st edition. Brno, Řehulka, E. (ed.). School and Health 21. Health education: Contexts and Inspiration. p. 39- 56, 18 pp. 2010

Publisher

Masarykova univerzita, Brno

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046661

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5259-8

Keywords (in Czech)

Akční výzkum. Zkušenostní učení. Kritické myšlení. Reflexe.

Keywords in English

Action research. Experiential learning. Critical thinking. Reflection.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/4/2011 13:33, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Abstract

V originále

The case study presents part of research dealing with the implementation of experiential learning as a knowledge base of teachers in the integrated science course in the didactic program of Teaching for primary education. It is part of the biology of life and health, which allows gaining experience and personal development of students and teachers at partner schools, but also research, focusing on the European dimension in education. In recent years action research at universities in Europe, tested the new models, oriented to the quality of education for the 21st century, according to White and the Green Paper, where the emphasis on the professionalization of teachers. It turns out that the professionalism of teachers for primary schools must rely on a number of competencies, particularly the ability of reflection and critical thinking.

In Czech

Případová studie prezentuje část výzkumu, zabývající se implementací zkušenostního učení jako základu znalostní báze učitelů v integrovaném didaktickém přírodovědném kurzu ve studijním programu Učitelství pro primární vzděláváni. Je součástí projektu Biologie pro život a zdraví, který umožňuje získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů i pedagogů na partnerských školách, ale také výzkum, zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely, orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy, kde se klade důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost reflexe a kritického myšlení.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century