2010
EUROPEAN DIMENSION IN EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS
JEDLIČKOVÁ, Helena; Barbara BAJD and Lenka HRADILOVÁ OGOREVCBasic information
Original name
EUROPEAN DIMENSION IN EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS
Name in Czech
Evropská dimenze ve vzdělávání učitelů primární školy.
Authors
JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution); Barbara BAJD (705 Slovenia) and Lenka HRADILOVÁ OGOREVC (705 Slovenia)
Edition
1st edition. Brno, Řehulka, E. (ed.). School and Health 21. Health education: Contexts and Inspiration. p. 57- 74, 18 pp. 2010
Publisher
Masarykova univerzita, Brno
Other information
Language
English
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00046662
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5259-8
Keywords (in Czech)
Akční výzkum. zkušenostní učení. kritické myšlení. reflexe. osobnostní rozvoj. pedagogické schopnosti. dovednost reflexe. longitudinální výzkum.
Keywords in English
Action research. experiential learning. critical thinking. reflection. personality development. teaching skills. skill of reflection. longitudinal research.
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 29/4/2011 13:30, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
V originále
Europe as a space without economic borders is also intended to be the space without culture and educational barriers. Academic mobility is supported by a number of special programs, e.g. CEEPUS and SOCRATES-ERASMUS. These programs enable not just obtaining of new experiences and developing personal skills of students and teachers, but also a research centred on European dimension in education. During last years the new models of improving of education for 21st century (according to the White Book and the Green Book, witch emphasize the professionalization of the teachers preparation) are tested by action research at European universities. It is proving, that professionality of a teacher for a basic school must be based on range of competences, especially on the skill of reflection and critical thinking. This theme is also the subject of the common research, what is realized at the Department of Biology of the Faculty of Education, University of Ljubljana and at the Department of Biology of the Faculty of Education, Masaryk University Brno in the programe Biology for Life and Health.
In Czech
Evropa, jako prostor bez ekonomických bariér, předpokládá rovněž unii bez hranic kulturních a vzdělávacích. Akademickou mobilitu podporuje několik programů, např. CEEPUS a SOCRATES ERASMUS, umožňující nejen získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů a pedagogů na partnerských školách, ale také výzkum, zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely, orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy, kde se klade důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost reflexe a kritického myšlení. Danou problematikou se zabývá i společný výzkum, realizovaný na katedře biologie PdF Univerzity v Lublani (Slovinsko) a na katedře biologie PdF MU v Brně v projektu Biologie pro život a zdraví.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|