ČERVENKA, Karel. Identita jedince s poruchou chování a emocí jako pedagogický problém: Několik příkladů pozitivního ovlivňování. (Identity of individuals with behavioral and emotional difficulties as an educational problem: Some examples of good practice). In Vítková, M., Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2010, 11 pp. ISBN 978-80-7315-199-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Identita jedince s poruchou chování a emocí jako pedagogický problém: Několik příkladů pozitivního ovlivňování.
Name (in English) Identity of individuals with behavioral and emotional difficulties as an educational problem: Some examples of good practice
Authors ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Vítková, M., Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 11 pp. 2010.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046739
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-199-7
Keywords (in Czech) identita; porucha chování a emocí; stigmatizace; inkluze
Keywords in English identity; emotional and behavioral difficulties; stigmatization; inclusion
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 30/3/2011 12:15.
Abstract
Text analyzuje roli identity jedince s poruchou chování a emocí v symbolické rovině sociální interakce. Autor vychází z obecného předpokladu o dialektickém vztahu vnitřní a vnější jedincovy identity, z předpokladu jejich vzájemného ovlivňování a reálné neoddělitelnosti. Negativní identita nesená označením porucha chování má významný potenciál negativně ovlivnit jedincovu budoucí životní perspektivu nejen na symbolické, nýbrž i materiální úrovni. Dále v textu je uvedeno několik příkladů z praxe preventivně výchovných aktivit, které jsou ilustrací možností, jak identitu jedinců s "problémovým" statusem pozitivně ovlivňovat jak v její vnitřní, tak vnější dimenzi.
Abstract (in English)
The text analyzes role of identity of individuals with behavioral and emotional difficulties on a symbolical level of social interaction. The author stresses the dialectics of the relationship between individuals personal and self-identities. Negative identity carried by the label "behavioral difficulty" has a potential to negatively influence individuals life perspective, 2 not only on a symbolical level but in real life as well. In the text there are several examples of preventive activities from practice, illustrating possibilities to positively influence identity of individuals with "problematic" status.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 22/5/2024 19:46