JURKOVÁ, Kristýna and Zdenka STRÁNSKÁ. Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany (Personality and sociometric characteristics of participants of bullying). Psychológia a patopsychológia dieťaťa. Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, vol. 45, No 2, p. 137-154. ISSN 0555-5574. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
Name in Czech Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
Name (in English) Personality and sociometric characteristics of participants of bullying
Authors JURKOVÁ, Kristýna (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2010, 0555-5574.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00046949
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) šikana; účastníci šikany; osobnostní charakteristiky; sociometrické charakteristiky
Keywords in English bullying; participants of bullying; personality characteristics; sociometric characteristics
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 9/12/2016 10:15.
Abstract
Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda se účastníci šikany (agresoři, oběti a pomocníci obětí) liší od žáků do šikany nezahrnutých. Byla analyzována data od 228 žáků 2. stupně základních škol a středních škol ve věku 13-18 let. Pro zjištění osobnostních charakteristik byl použit dotazník HSPQ, pro zjištění sociometrických charakteristik dotazník SO-RA-D, pro určení specifické role v procesu šikanování byla použita vlastní modifikovaná technika vrstevnických nominací. Výsledky poukazují na odlišnost účastníků šikany od žáků, kteří se šikany neúčastní, v osobnostních a sociometrických charakteristikách.
Abstract (in English)
The aim of the research survey was to determine whether participants of bullying (bullies, victims, and helpers of victims) differ from pupils who are not involved with bullying. The data of 228 pupils attending 2nd degree of basic schools and secondary schools at the age of 13-18 years was analyzed. HSPQ Questionnaire was used for determination of personality characteristics, and SO-RA-D Questionnaire for determination of sociometric characteristics; in order to determine a specific role in the process of bullying, an original technique of peer nominations was used. The results point to the difference of participants of bullying from pupils that do not participate in bullying, which is in personality and sociometric characteristics.
PrintDisplayed: 20/4/2024 00:48