Detailed Information on Publication Record
2010
Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
JURKOVÁ, Kristýna and Zdenka STRÁNSKÁBasic information
Original name
Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
Name in Czech
Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
Name (in English)
Personality and sociometric characteristics of participants of bullying
Authors
JURKOVÁ, Kristýna (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2010, 0555-5574
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/10:00046949
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
šikana; účastníci šikany; osobnostní charakteristiky; sociometrické charakteristiky
Keywords in English
bullying; participants of bullying; personality characteristics; sociometric characteristics
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 9/12/2016 10:15, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
V originále
Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda se účastníci šikany (agresoři, oběti a pomocníci obětí) liší od žáků do šikany nezahrnutých. Byla analyzována data od 228 žáků 2. stupně základních škol a středních škol ve věku 13-18 let. Pro zjištění osobnostních charakteristik byl použit dotazník HSPQ, pro zjištění sociometrických charakteristik dotazník SO-RA-D, pro určení specifické role v procesu šikanování byla použita vlastní modifikovaná technika vrstevnických nominací. Výsledky poukazují na odlišnost účastníků šikany od žáků, kteří se šikany neúčastní, v osobnostních a sociometrických charakteristikách.
In English
The aim of the research survey was to determine whether participants of bullying (bullies, victims, and helpers of victims) differ from pupils who are not involved with bullying. The data of 228 pupils attending 2nd degree of basic schools and secondary schools at the age of 13-18 years was analyzed. HSPQ Questionnaire was used for determination of personality characteristics, and SO-RA-D Questionnaire for determination of sociometric characteristics; in order to determine a specific role in the process of bullying, an original technique of peer nominations was used. The results point to the difference of participants of bullying from pupils that do not participate in bullying, which is in personality and sociometric characteristics.