J 2010

Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany

JURKOVÁ, Kristýna and Zdenka STRÁNSKÁ

Basic information

Original name

Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany

Name in Czech

Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany

Name (in English)

Personality and sociometric characteristics of participants of bullying

Authors

JURKOVÁ, Kristýna (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2010, 0555-5574

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00046949

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

šikana; účastníci šikany; osobnostní charakteristiky; sociometrické charakteristiky

Keywords in English

bullying; participants of bullying; personality characteristics; sociometric characteristics

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 9/12/2016 10:15, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda se účastníci šikany (agresoři, oběti a pomocníci obětí) liší od žáků do šikany nezahrnutých. Byla analyzována data od 228 žáků 2. stupně základních škol a středních škol ve věku 13-18 let. Pro zjištění osobnostních charakteristik byl použit dotazník HSPQ, pro zjištění sociometrických charakteristik dotazník SO-RA-D, pro určení specifické role v procesu šikanování byla použita vlastní modifikovaná technika vrstevnických nominací. Výsledky poukazují na odlišnost účastníků šikany od žáků, kteří se šikany neúčastní, v osobnostních a sociometrických charakteristikách.

In English

The aim of the research survey was to determine whether participants of bullying (bullies, victims, and helpers of victims) differ from pupils who are not involved with bullying. The data of 228 pupils attending 2nd degree of basic schools and secondary schools at the age of 13-18 years was analyzed. HSPQ Questionnaire was used for determination of personality characteristics, and SO-RA-D Questionnaire for determination of sociometric characteristics; in order to determine a specific role in the process of bullying, an original technique of peer nominations was used. The results point to the difference of participants of bullying from pupils that do not participate in bullying, which is in personality and sociometric characteristics.