STRÁNSKÁ, Zdenka and Petr KLUSKA. Názory žáků a studentů na správné zkoušení a hodnocení ve škole (Ideas and opinions of pupils and students of the right ways of examination and evaluation at school). In Medzinárodná vedecká konferencia Ďuričove dni s témou "Zdravá škola" pořádaná Katedrou psychológie Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici v spolupráci s AŠP SR A ČR a Krajským školským úradom v Banskej Bystrici ve dnech 11.-12.11. 2010. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Názory žáků a studentů na správné zkoušení a hodnocení ve škole
Name in Czech Názory žáků a studentů na správné zkoušení a hodnocení ve škole
Name (in English) Ideas and opinions of pupils and students of the right ways of examination and evaluation at school
Authors STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr KLUSKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Medzinárodná vedecká konferencia Ďuričove dni s témou "Zdravá škola" pořádaná Katedrou psychológie Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici v spolupráci s AŠP SR A ČR a Krajským školským úradom v Banskej Bystrici ve dnech 11.-12.11. 2010, 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00046954
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) zkoušení; hodnocení; škola
Keywords in English examination; testing; evaluation; school
Tags RIV-OK
Changed by Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 9/12/2016 10:14.
Abstract
Zkoušení a hodnocení učebních výsledků žáků je organickou součástí výchovně vzdělávacího procesu a z hlediska učitelů i žáků patří k jedné z nejcitlivějších stránek vyučování. Příspěvek pojednává o výsledcích výzkumného šetření zaměřeného na opomíjený pohled žáků a studentů na zkoušení a hodnocení ve škole (konkrétně na zjištění představ žáků druhého stupně základních škol a studentů středních a vysokých škol o správném zkoušení a hodnocení /známkování/. Pro zjištění názorů žáků a studentů na tuto problematiku byla použita metoda dotazníku vlastní konstrukce. Zkoumaný soubor tvořilo celkem 242 respondentů. Dílčími cíli výzkumu bylo získat společnou představu žáků a studentů o správném zkoušení a hodnocení, porovnat ji s názory teoretiků-odborníků a výsledky dříve realizovaných výzkumů a srovnat odpovědi respondentů dle stupně školy a pohlaví.
Abstract (in English)
Testing and evaluating the learning outcomes of students is an organic part of the educational process and in terms of both teachers and students belong to one of the most sensitive site teaching. This paper deals with the results of the investigation focused on the marginalized perspective of pupils and students in the testing and evaluation in school (specifically on the findings of students' secondary school students and middle and high schools on the proper testing and evaluation/grading/). To determine the views of pupils and students on this issue was the method of this questionaire. The sample consisted of 242 respondents. Other objectives of the research was to obtain a common vision of students on the proper testing and evaluation, to compare it with the views of academics, experts and the results of previously undertaken research and compare the answers of respondents by grade school and gender.
PrintDisplayed: 25/4/2024 09:55