HOREHLEĎ, Petr. Aspekty a součásti reedukačního procesu v resocializačních zařízeních pro mládež (Aspects and Components of Intervention Process in Resocialization Institutions for Youth). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 367-377. ISBN 978-80-210-5383-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aspekty a součásti reedukačního procesu v resocializačních zařízeních pro mládež
Name in Czech Aspekty a součásti reedukačního procesu v resocializačních zařízeních pro mládež
Name (in English) Aspects and Components of Intervention Process in Resocialization Institutions for Youth
Authors HOREHLEĎ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School, p. 367-377, 11 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046982
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5383-0
Keywords (in Czech) reedukace; reedukační proces; adolescent; terapeutická komunita; režimová opatření; výchovná opatření a hodnocení; psychoterapeutické a socioterapeutické programy; ústavní péče; resocializace
Keywords in English intervention; process of intervention; youngster; therapeutic community; regime measures; educational measures and evaluation; psychotherapeutic and sociotherapeutic programmes; institutional care; resocialization
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Petr Horehleď, učo 105566. Changed: 26/4/2011 22:20.
Abstract
Obsahem kapitoly jsou aspekty a součásti reedukačního procesu; patři sem především oblasti reedukace, a její problémy. Kapitola se zaměřuje zejména na metody a prostředky dosahování pozitivních změn při práci s rizikovou mládeží. Do oblastí reedukace zahrnuje výchovně-vzdělávací proces, zájmovou činnost klientů VÚ, minimální preventivní program sociálně patologických jevů, spolusprávu (samosprávu), individuální přístup k dětem v rámci individuálního programu rozvoje osobnosti dítěte, terapeutickou komunitu, režimová opatření, výchovná opatření a hodnocení, vztah vychovatele a dětí a psychoterapeutické a socioterapeutické programy. Stručně jsou také charakterizovány metody a techniky resocializačního působení, např. metoda přesvědčování, metoda pozitivních příkladů, psychodrama aj.
Abstract (in English)
The chapter focuses on aspects of intervention programmes, namely the area of intervention and its problematic moments. The chapter focuses on methods and means of achieving positive changes in working with youth at risk. Intervention includes education, free time activities of clients of institutional care homes, minimum preventive programme, self-governance, individual approach to children in the frame of a child's individual development, therapeutic community, regime measures, the relationship between educators and children and psychotherapeutic and sociotherapeutic programmes. Furthermore, it briefly introduces methods of re-socialization programmes, e.g. persuasion method, method of positive examples, psycho-drama, etc.
PrintDisplayed: 23/6/2024 09:51