OBROVSKÁ, Lucie, Olga KUSÁ, Monika TANNENBERGEROVÁ and Lenka GULOVÁ. Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení (Rebuilding of the qualities of an ideal teacher as a condition affecting the student teachers expectations and evaluation). In Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, p. 110 - 121. ISBN 978-80-210-5342-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení
Name in Czech Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení
Name (in English) Rebuilding of the qualities of an ideal teacher as a condition affecting the student teachers expectations and evaluation
Authors OBROVSKÁ, Lucie, Olga KUSÁ, Monika TANNENBERGEROVÁ and Lenka GULOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků, p. 110 - 121, 2010.
Publisher Muni PRESS
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5342-7
Keywords (in Czech) výzkum, učitel, romský žák, výchova, kvalitativní výzkum
Keywords in English the research; teacher; student Roma; education; qualitative research
Changed by Changed by: Mgr. Monika Zemská, DiS., Ph.D., učo 105251. Changed: 21/1/2011 18:23.
Abstract
Výzkumné šetření spadá svým záměrem jednak do oblasti zabývající se vztahy mezi učiteli a žáky, ale také do oblasti, jenž zkoumá bariéry ovlivňující vzdělávání romských dětí. V tomto výzkumu lze vyjít z předpokladu, že pedagog, aby si mohl uvědomit možné zkreslení obrazu žáka, by měl vědět, že by se neměl spoléhat na to, jak se žák jeví. Měl by se snažit zjistit, jaký žák skutečně je. Tento výzkum chce popsat hlavní oblasti, které jsou důležité při utváření učitelovy koncepce ideálního žáka. Pedagogové si kladli otázku, zda se tato koncepce (představa) nějakým způsobem liší u učitelů základních škol praktických či základních škol, ve kterých převažují žáci romského etnika od učitelů běžných základních škol. Ve výzkumném šetření byl uplatněn kvalitativní přístup, data jsou zpracována pomocí textové analýzy písemných výpovědí učitelů. Cílem výzkumu byl popis hlavních oblastí a kategorií, které jsou důležité při vytváření učitelovy koncepce ideálního žáka.
Abstract (in English)
The survey comes first, the intention is to deal with the relationships between teachers and pupils, but also in the field, which examines the barriers affecting the education of Roma children. In this research can start from the assumption that the teacher, so he can inform the possible distortion student should know, that should not be relied upon as the student appears. He would try to find out what student really is. This research intends to describe the main areas that are important in shaping a teacher's concept of ideal pupil. Teachers wondered whether this concept (the concept) in some way different for teachers of primary schools and basic practical schools in which Roma pupils prevail teachers from mainstream schools. In our research has been applied a qualitative approach, data are analyzed using textual analysis of written testimonies of teachers. The aim of the research was a description of the major areas and categories, which are important in creating a teachers conception of the ideal pupil.
PrintDisplayed: 21/7/2024 20:15