J 2010

Prehistorie v díle Jaroslava Panušky

SCHNEIDEROVÁ, Martina

Basic information

Original name

Prehistorie v díle Jaroslava Panušky

Name (in English)

Pre-History in the Work of Jaroslav Panuška

Authors

SCHNEIDEROVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Umění. Časopis Ústavu dějin umění, Praha, Ústav dějin umění AV ČR, 2010, 0049-5123

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00047046

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000280684600002

Keywords in English

prehistory; archeology; visual art; slavic theme; Jaroslav Panuška; N. K. Roerich

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 2/5/2011 13:33, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Článek se zabývá méně známou fází umělcova díla (první dvacetiletí 20. století), kdy se autor věnoval tematice pravěku a slovanského dávnověku. Panuškův obrat k prehistorii lze chápat jako paralelu modernistického zájmu o primitivismus. Studie se věnuje okolnostem, jež umělce k tomuto obratu vedly. Sleduje, jak se autorovo osobnostní založení (obliba jihoslovanských a východoslovanských zemí, dobrodružná povaha, zájem o historii, archeologii a přírodu) prolíná s dobovou orientací na slovanství na jedné straně a s rostoucí popularitou pravěku na straně druhé. Kromě okolností vzniku zkoumané tvorby článek líčí některé aspekty Panuškova neavantgardně založeného projevu. V jeho chování lze identifikovat naplňování specifických uměleckých typů (zapadlý malíř, malíř žijící mezi venkovským lidem, malíř putující, nebo umělec-vědec, viz N. K. Roerich). Panuška se tak stává autorem, jenž z funkcí umění na rozdíl od ortodoxních modernistů nevyloučil narativnost či odkaz na mimoumělecké zdroje.

In English

The article is contributed to less well-known phase in artist's work in the first two decades of the 20th century, when Panuška devoted himself to themes of prehistory and Slavic ancient history. Panuška's drift towards prehistory can be viewed as a parallel to the modernist interest in primitivism. The study is concentrated on the circumstances of this drift, especially how Panuška's personal character (his adventurous nature, his interest in Southern Slavic and Eastern Slavic countries, history, archeology and nature) blends on the one hand with the contemporary vogue in Pan-Slavism and on the other hand with a growing popularity of prehistory. The article also sets out to describe various aspects of Panuška's non-avant-gard angle of expression (specific artist-types: the reclusive artist; the artist dwelling among country folk; the wandering artist; the artist as a scientist, e.g. N. K. Roerich). In this way, Panuška, unlike the orthodox modernists, did not exclude narrative and extra-artistic sources from his art.