TOMEŠ, Zdeněk. Veřejné dotace do železniční dopravy v ČR (Public subsidies in railway sector in CR). Scientia et Societas. Praha: Newton College, 2010, VI, No 4, p. 134-142. ISSN 1801-7118.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Veřejné dotace do železniční dopravy v ČR
Name (in English) Public subsidies in railway sector in CR
Authors TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Scientia et Societas, Praha, Newton College, 2010, 1801-7118.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/10:00049222
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) železnice; dotace; reforma; unbundling; ekonomie dopravy
Keywords in English railways; subsidies; unbundling; transport economy
Tags railway economics unbundling monopoly regulation competition
Changed by Changed by: prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D., učo 18415. Changed: 25/1/2011 13:50.
Abstract
Železniční doprava se na evropském kontinentu rozvíjela především v 19. století a na počátku 20. století, kdy představovala dominantní vnitrozemský způsob přepravy a byla vysoce ziskovým odvětvím. Ve 20. století však následoval strukturální pokles, způsobený především rozvojem levnější a flexibilnější silniční dopravy. V ČR byly tyto dlouhodobé trendy nejdříve zpomaleny centrálně plánovaným hospodářstvím a následně akcelerovány ekonomickou transformací na konci dvacátého století. Přes tuto transformaci železniční dopravy dále akceleruje její ztrátovost, která je sanována z veřejných rozpočtů. Cílem článku je kvantifikace celkových veřejných dotací do železniční dopravy v ČR v období 2003-2008.
Abstract (in English)
Railway industry in the Czech Republic accumulates huge financial losses. Revenues are insufficient to cover all costs connected with railways operation and resulting losses are covered by public subsidies. The main causes of financial losses are high investment in infrastructure and loss making public service obligations in passenger transport. The total sum of public subsidies has reached 216 billions CZK in the period 2003-2008. The share of public subsidies to railways on GDP has risen from 0,97% GDP in 2003 to 1,60% GDP in 2008.
Links
GA402/08/1438, research and development projectName: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Czech Science Foundation, Competitive a advantage and competition within railway trnasport - chances and limits of economic policy
PrintDisplayed: 28/8/2024 08:57