Učitelské otázky ve výukovém dialogu na druhém stupni základní školy
ŠVAŘÍČEK, Roman. Učitelské otázky ve výukovém dialogu na druhém stupni základní školy (Teachers questions in educational dialogue in secondary school). In Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku X. Kvalitativní výzkum a vzdělávání, Olomouc. 2011. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Učitelské otázky ve výukovém dialogu na druhém stupni základní školy |
Name (in English) | Teachers questions in educational dialogue in secondary school |
Authors | ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku X. Kvalitativní výzkum a vzdělávání, Olomouc. 2011. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/11:00049690 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | etnografie; pedagogická komunikace; výukový dialog; učitelské otázky |
Keywords in English | ethnography; educational communication; dialog; teachers questions |
Tags | rivok |
Changed by | Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 13:40. |
Abstract |
---|
Příspěvek představuje empirickou studii zaměřenou na učitelské otázky ve výukovém dialogu. Cílem je popsat učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukového dialogu (Mehan 1979) a představují až 70 % všech interakcí v hodině (Parker, Hurry 2007). Jakým způsobem učitel klade otázky žákům a tím pádem iniciuje dialog? Příspěvek se zaměří na otevřené otázky, uzavřené otázky, pseudootázky, iluzivní otázky, návodné otázky a otázky typu Proč. Příspěvek vychází z etnografického výzkumu školy. Data pochází z terénního výzkumu zaměřeného na komunikaci mezi učitelem a žáky na 2. stupni základní školy. Sledována byla výuková komunikaci v hodinách šestnácti různých učitelů na čtyřech různých školách. Data byla získána pomocí přímého pozorování a videonahrávek vyučovacích hodin, dále pomocí hloubkových rozhovorů s učiteli a žáky a dotazníků pro žáky. V rámci analýzy otázek je užito dat především z videonahrávek výuky. Na základě uvedených dat bude vyložen celý repertoár učitelských otázek a zhodnocení toho, jakou roli hrají ve výukovém dialogu. |
Abstract (in English) |
---|
Příspěvek představuje empirickou studii zaměřenou na učitelské otázky ve výukovém dialogu. Cílem je popsat učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukového dialogu (Mehan 1979) a představují až 70 % všech interakcí v hodině (Parker, Hurry 2007). Jakým způsobem učitel klade otázky žákům a tím pádem iniciuje dialog? Příspěvek se zaměří na otevřené otázky, uzavřené otázky, pseudootázky, iluzivní otázky, návodné otázky a otázky typu proč. Název příspěvku odkazuje k nejčastěji používaným učitelským otázkám ve výzkumném vzorku. Příspěvek vychází z etnografického výzkumu školy. Data pochází z terénního výzkumu zaměřeného na komunikaci mezi učitelem a žáky na 2. stupni základní školy. Sledována byla výuková komunikaci v hodinách šestnácti různých učitelů na čtyřech různých školách. Data byla získána pomocí přímého pozorování a videonahrávek vyučovacích hodin, dále pomocí hloubkových rozhovorů s učiteli a žáky a dotazníků pro žáky. V rámci analýzy otázek je užito dat především z videonahrávek výuky. Na základě uvedených dat bude vyložen celý repertoár učitelských otázek a zhodnocení toho, jakou roli hrají ve výukovém dialogu. |
Links | |
---|---|
GA406/09/0752, research and development project | Name: Komunikace ve školní třídě |
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom |
PrintDisplayed: 8/5/2024 03:30