PEJČOCHOVÁ, Jana and Zuzana MAKOVSKÁ. Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky (Child autism; basic manifestations and the importance of early diagnostics). Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 2009, vol. 53, No 1, p. 92-99. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky
Name in Czech Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky
Name (in English) Child autism; basic manifestations and the importance of early diagnostics
Authors PEJČOCHOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana MAKOVSKÁ (203 Czech Republic).
Edition Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2009, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.226
RIV identification code RIV/00216224:14110/09:00047076
Organization unit Faculty of Medicine
UT WoS 000263890800008
Keywords (in Czech) Dětský autismus; vývojové poruchy; poruchy artistického spektra; projevy autismu; časná diagnostika
Keywords in English Child autism; pervasive developmental disorders; disorders of autistic spectrum; manifestations of autism; early diagnotics
Changed by Changed by: Mgr. Jana Pejčochová, učo 14176. Changed: 30/1/2011 13:10.
Abstract
Dětský autismus je jedna z forem pervazivních vývojových poruch. Jedná se o závažné postižení, které ovlivňuje všechny složky osobnosti a provází jedince po celý život. Porucha se vyznačuje především disharmonickým vývojem s převažující poruchou v oblasti sociálních vztahů a komunikace. Měl by být diagnostikován do třetího roku života dítěte, projevuje se však již podstatně dříve, a to mnohdy už do jednoho roku věku. Právě toto rozpoznání časných varovných signálů umožňuje zařadit dítě do rizikové skupiny dětí ohrožených autismem a poskytnout jim adekvátní výchovná a vzdělávací opatření, aby se předešlo zbytečné traumatizaci dítěte i jeho rodiny. V tomto sdělení je kladen důraz na příznaky autismu včetně iniciálních a je apelováno na potřebu jejich časného rozpoznání a zahájení edukace právě v raném dětství, kdy ještě probíhá vývoj a zrání mozku.
Abstract (in English)
Child autism is one of forms of pervasive developmental disorders. It is a consequential affection influencing all components of personality and it accompanies the individual the whole life long. The disorder is characterized first of all by disharmonic development with prevailing disorder in the domain of social relations and communication. Autism should be diagnosed until the third year of life of a child but it manifest itself already considerably earlier, namely often already till the age of one year. Just this recognition of early warning signals enables the enlistment of a child in the risk group of children threaten by autism and to grant them the adequate educational and instructional measures to prevent the redundant traumtatization of child and its family. In the article, the symptoms of autism including the initial ones are emphasized and it is appealed to the need of their early recognition and starting the education rightly in the early childhood when the development and the maturing of the brain are still in progress.
PrintDisplayed: 10/5/2024 03:31