Detailed Information on Publication Record
2010
Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.
Name (in English)
Environment protection as an attribute of humanity in educational context
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Hradec Králové, Humanizace ve výchově a vzdělávání. p. 49-57, 8 pp. 2010
Publisher
GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00047103
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7435-068-9
Keywords (in Czech)
environmentální výchova; výchova k hodnotám; výchova k lidskosti; příroda; kultura; hodnoty
Keywords in English
environmental education; value education; education for humanity; environment; culture; values
Změněno: 25/8/2013 09:33, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Determinantou modifikace a rozvoje kultury a regulativem lidského chování k přírodě je kultivace člověka. Kulturní regulace vztahů mezi člověkem a přírodou závisí nejen na uznání hodnoty přírody, ale též na redukci lidských potřeb a nároků. Sebezáchovnou potřebou a nutností se stává environmentální výchova, která vede k naplňování ideálu lidství. Autorka analyzuje především eticko axiologický aspekt environmentální výchovy se zvláštním zřetelem k jejím možnostem při překonávání omezeného antropocentrismu, preference sebestředných hodnot.
In English
Cultivation of a human determins the modification and development of culture and regulates human behaviour. The cultural regulation of relationships between a human and nature depends not only on the recognition of the value of nature but also on the reduction of human needs and demands. Environmental education is becoming a self-preservation need and necessity and it aims for the fulfilment of the ideal of humanity. The author primarily analyses the ethical axiological aspect of environmental education with special regard to its potential in overcoming anthropocentrism and selfish values.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|