D 2010

Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.

Name (in English)

Environment protection as an attribute of humanity in educational context

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Hradec Králové, Humanizace ve výchově a vzdělávání. p. 49-57, 8 pp. 2010

Publisher

GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00047103

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7435-068-9

Keywords (in Czech)

environmentální výchova; výchova k hodnotám; výchova k lidskosti; příroda; kultura; hodnoty

Keywords in English

environmental education; value education; education for humanity; environment; culture; values
Změněno: 25/8/2013 09:33, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Determinantou modifikace a rozvoje kultury a regulativem lidského chování k přírodě je kultivace člověka. Kulturní regulace vztahů mezi člověkem a přírodou závisí nejen na uznání hodnoty přírody, ale též na redukci lidských potřeb a nároků. Sebezáchovnou potřebou a nutností se stává environmentální výchova, která vede k naplňování ideálu lidství. Autorka analyzuje především eticko axiologický aspekt environmentální výchovy se zvláštním zřetelem k jejím možnostem při překonávání omezeného antropocentrismu, preference sebestředných hodnot.

In English

Cultivation of a human determins the modification and development of culture and regulates human behaviour. The cultural regulation of relationships between a human and nature depends not only on the recognition of the value of nature but also on the reduction of human needs and demands. Environmental education is becoming a self-preservation need and necessity and it aims for the fulfilment of the ideal of humanity. The author primarily analyses the ethical axiological aspect of environmental education with special regard to its potential in overcoming anthropocentrism and selfish values.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century