HORKÁ, Hana. Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech. (Environment protection as an attribute of humanity in educational context). In Hábl.,J.; Doležalová, J. Humanizace ve výchově a vzdělávání. 1st ed. Hradec Králové: GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové, 2010, p. 49-57, 8 pp. ISBN 978-80-7435-068-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ochrana přírody jako atribut lidství v pedagogických souvislostech.
Name (in English) Environment protection as an attribute of humanity in educational context
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Hradec Králové, Humanizace ve výchově a vzdělávání. p. 49-57, 8 pp. 2010.
Publisher GAUDEAMUS, Univerzita Hradec Králové
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00047103
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7435-068-9
Keywords (in Czech) environmentální výchova; výchova k hodnotám; výchova k lidskosti; příroda; kultura; hodnoty
Keywords in English environmental education; value education; education for humanity; environment; culture; values
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:33.
Abstract
Determinantou modifikace a rozvoje kultury a regulativem lidského chování k přírodě je kultivace člověka. Kulturní regulace vztahů mezi člověkem a přírodou závisí nejen na uznání hodnoty přírody, ale též na redukci lidských potřeb a nároků. Sebezáchovnou potřebou a nutností se stává environmentální výchova, která vede k naplňování ideálu lidství. Autorka analyzuje především eticko axiologický aspekt environmentální výchovy se zvláštním zřetelem k jejím možnostem při překonávání omezeného antropocentrismu, preference sebestředných hodnot.
Abstract (in English)
Cultivation of a human determins the modification and development of culture and regulates human behaviour. The cultural regulation of relationships between a human and nature depends not only on the recognition of the value of nature but also on the reduction of human needs and demands. Environmental education is becoming a self-preservation need and necessity and it aims for the fulfilment of the ideal of humanity. The author primarily analyses the ethical axiological aspect of environmental education with special regard to its potential in overcoming anthropocentrism and selfish values.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 31/8/2024 06:30