Detailed Information on Publication Record
2010
Sociální exkluze, sociální inkluze a vzdělávání
SLEPIČKOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Sociální exkluze, sociální inkluze a vzdělávání
Name (in English)
Social Exclusion, Social Inclusion and Education
Authors
Edition
1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School, p. 33-42, 10 pp. 2010
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5383-0
Keywords (in Czech)
sociální exkluze; sociální inkluze; inkluzivní vzdělávání
Keywords in English
Social Exclusion; Social Inclusion; Inclusive Education
Změněno: 4/2/2011 12:58, Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
V originále
Koncepty sociální inkluze a exkluze se v posledních letech staly klíčovými pojmy (především) evropské sociální politiky, stejně jako politik jednotlivých členských států. Ve společenských vědách nejsou žádnou novinkou, odkazují-li však k realitě současných západních společností, nabývají nových významů. Následující text chce poukázat na způsoby, jakými jsou koncepty sociální inkluze a exkluze popisovány, používány a zvýznamňovány nejen v politickém diskurzu, ale i v akademické sféře. Definuje také nejčastější rámce, v nichž se tyto koncepty používají a souvislosti exkluzivních a inkluzivních mechanismů se vzděláním a trhem práce. Do uvedeného kontextu je pak zasazeno inkluzivní vzdělávání, které je v politikách inkluze často zmiňováno a které za určitých podmínek může fungovat jako mocný nástroj v boji proti sociálnímu vyloučení.
In English
Concepts of social inclusion have recently, in the past few years, become key notions (especially) in European social politics and politics of individual member countries. They are well known in social sciences and if referring to reality of contemporary western societies, they obtain new significance. The following paper intends to focus on patterns which describe, use or give meaning to concepts of social inclusion and exclusion, both in political discourse and academia. It defines the most common frames in which these concept are used and also the connections of exclusion and inclusion mechanisms with education and labor market. Inclusive education is then set into the given context, because it is often referred to in the politics of inclusion, and if given the specific circumstances, it can act as a strong tool in fighting social exclusion.