C 2010

Sociální exkluze, sociální inkluze a vzdělávání

SLEPIČKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Sociální exkluze, sociální inkluze a vzdělávání

Name (in English)

Social Exclusion, Social Inclusion and Education

Edition

1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School, p. 33-42, 10 pp. 2010

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5383-0

Keywords (in Czech)

sociální exkluze; sociální inkluze; inkluzivní vzdělávání

Keywords in English

Social Exclusion; Social Inclusion; Inclusive Education
Změněno: 4/2/2011 12:58, Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.

Abstract

V originále

Koncepty sociální inkluze a exkluze se v posledních letech staly klíčovými pojmy (především) evropské sociální politiky, stejně jako politik jednotlivých členských států. Ve společenských vědách nejsou žádnou novinkou, odkazují-li však k realitě současných západních společností, nabývají nových významů. Následující text chce poukázat na způsoby, jakými jsou koncepty sociální inkluze a exkluze popisovány, používány a zvýznamňovány nejen v politickém diskurzu, ale i v akademické sféře. Definuje také nejčastější rámce, v nichž se tyto koncepty používají a souvislosti exkluzivních a inkluzivních mechanismů se vzděláním a trhem práce. Do uvedeného kontextu je pak zasazeno inkluzivní vzdělávání, které je v politikách inkluze často zmiňováno a které za určitých podmínek může fungovat jako mocný nástroj v boji proti sociálnímu vyloučení.

In English

Concepts of social inclusion have recently, in the past few years, become key notions (especially) in European social politics and politics of individual member countries. They are well known in social sciences and if referring to reality of contemporary western societies, they obtain new significance. The following paper intends to focus on patterns which describe, use or give meaning to concepts of social inclusion and exclusion, both in political discourse and academia. It defines the most common frames in which these concept are used and also the connections of exclusion and inclusion mechanisms with education and labor market. Inclusive education is then set into the given context, because it is often referred to in the politics of inclusion, and if given the specific circumstances, it can act as a strong tool in fighting social exclusion.