J 2010

Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME

FUJDA, Milan

Basic information

Original name

Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME

Name in Czech

Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME

Name (in English)

Posibilities of the use of the knoe-how generated in the Study of Religions in multicultural education: Theoretical principles of the CERME project

Authors

FUJDA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sociologica-andragogica 2010. Vzdělávání, Sociologie náboženství, Olomouc, Univerzita Palackého, 2010, 1803-0246

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00047232

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

multikulturní výchova;náboženství;religionistika;kultura;marginalizace;sociální vyloučení;stereotypy;kurikulární reforma v České republice;menšiny

Keywords in English

multicultural education;religion;Academic Study of Religions;culture;marginalization;social exclusion;stereotyping;curricular reform in Czech Republic;minorities

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 16/3/2012 23:21, Mgr. Milan Fujda, Ph.D.

Abstract

V originále

Text se zabývá možnostmi využití znalostí produkovaných v religionistice pro multikulturní výchovu. Pojetí multikulturní výchovy v textu vychází z koncepce MV vypracované v rámci oficiálních dokumentů zdůvodňujících a usměrňujících kurikulární reformu českého primárního a sekundárního vzdělávání. Článek ukazuje, že prosté informování o "světových náboženstvích" by jako prostředek multikulturní výchovy mohlo spíše selhávat a místo nějaké formy porozumění utvářet spíše kontraproduktivní stereotypy. Článek se proto opírá spíše o důraz kladený kurikulární reformou na rozvíjení kompetencí především v oblasti kritického myšlení a ukazuje, jakým způsobem by religionistické znalosti mohly přispět právě rozvíjení kritického myšlení o kultuře a společnosti jako forem prevence snadného přijímání stereotypních představ.

In English

The article deals with the issue of the use of the know-how produced in the tradition of the academic Study of Religions in multicultural education. Multicultural education is understood here in terms of the curricular reform of the Czech system of secondary education. This article shows that simple teaching about "world religions" might produce more stereotyping then useful information. It evaluates positively the emphasis of the curricular reform on abilities of critical thinking which is necessary to grand success of the multicultural education. In this context it elaborates the founding principles of the project of the Center for the Study of Religions and Multicultural Education (CERME).

Links

CZ.1.07/1.3.10/02.0022, interní kód MU
Name: Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci
Investor: South-Moravian Region, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes