FUJDA, Milan. Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME (Posibilities of the use of the knoe-how generated in the Study of Religions in multicultural education: Theoretical principles of the CERME project). Sociologica-andragogica 2010. Vzdělávání, Sociologie náboženství. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010, Neuveden, prosinec, p. 55-70. ISSN 1803-0246.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME
Name in Czech Možnosti využití religionistických znalostí v rámci multikulturní výchovy: Teoretická východiska projektu CERME
Name (in English) Posibilities of the use of the knoe-how generated in the Study of Religions in multicultural education: Theoretical principles of the CERME project
Authors FUJDA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociologica-andragogica 2010. Vzdělávání, Sociologie náboženství, Olomouc, Univerzita Palackého, 2010, 1803-0246.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na elektronickou verzi publikace na webu Univerzity Palackého
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00047232
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) multikulturní výchova;náboženství;religionistika;kultura;marginalizace;sociální vyloučení;stereotypy;kurikulární reforma v České republice;menšiny
Keywords in English multicultural education;religion;Academic Study of Religions;culture;marginalization;social exclusion;stereotyping;curricular reform in Czech Republic;minorities
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Milan Fujda, Ph.D., učo 40902. Changed: 16/3/2012 23:21.
Abstract
Text se zabývá možnostmi využití znalostí produkovaných v religionistice pro multikulturní výchovu. Pojetí multikulturní výchovy v textu vychází z koncepce MV vypracované v rámci oficiálních dokumentů zdůvodňujících a usměrňujících kurikulární reformu českého primárního a sekundárního vzdělávání. Článek ukazuje, že prosté informování o "světových náboženstvích" by jako prostředek multikulturní výchovy mohlo spíše selhávat a místo nějaké formy porozumění utvářet spíše kontraproduktivní stereotypy. Článek se proto opírá spíše o důraz kladený kurikulární reformou na rozvíjení kompetencí především v oblasti kritického myšlení a ukazuje, jakým způsobem by religionistické znalosti mohly přispět právě rozvíjení kritického myšlení o kultuře a společnosti jako forem prevence snadného přijímání stereotypních představ.
Abstract (in English)
The article deals with the issue of the use of the know-how produced in the tradition of the academic Study of Religions in multicultural education. Multicultural education is understood here in terms of the curricular reform of the Czech system of secondary education. This article shows that simple teaching about "world religions" might produce more stereotyping then useful information. It evaluates positively the emphasis of the curricular reform on abilities of critical thinking which is necessary to grand success of the multicultural education. In this context it elaborates the founding principles of the project of the Center for the Study of Religions and Multicultural Education (CERME).
Links
CZ.1.07/1.3.10/02.0022, interní kód MUName: Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci
Investor: South-Moravian Region, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes
PrintDisplayed: 25/4/2024 16:14