ZÁLEŠÁK, Jan. Kritické umění a kurátorství v nejisté době (Critical art and the curatorial in precarious times). Notebook for art, theory and related zones. Praha: Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze, 2010, roč. 3, No 8, p. 22-38. ISSN 1802-8918.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kritické umění a kurátorství v nejisté době
Name (in English) Critical art and the curatorial in precarious times
Authors ZÁLEŠÁK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Notebook for art, theory and related zones, Praha, Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze, 2010, 1802-8918.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00049269
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) institucionální kritika; umělecká autonomie; kurátorství; biopolitika; prekarizace
Keywords in English institutional critique; autonomy of art; curating; biopolitics; precarization
Tags RIV-OK
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D., učo 124145. Changed: 9/2/2011 14:03.
Abstract
Článek je zaměřen na problematiku vztahu kritického umění a kritického kurátorství v kontextu globalizace prekarizace jako dvou jevů charakteristických pro postfordovskou ekonomiku a univerzálně se šířící neoliberalismus. Důležitými aspekty zkoumání tohoto vztahu jsou problematizování umělecké autonomie samotnými umělci a institucionální kritika jako praxe, v níž se pozice umělců a kurátorů těsně přibližují. Článek je výstupem mapování diskurzu kolaborativního umění realizovaného v rámci řešení výzkumného grantu GAČR Umění jako spolupráce.
Abstract (in English)
The article focuses on the relation between critical art and critical curation in the context of globalization and precarisation as the two phenomena typical for the post-fordist economy and wide-spread neo-liberalism. The important aspects of the analysis of this relationship are dismantling of the art autonomy by artists themselves and institutional critique as the praxis in which positions of artists and curators merge. The article is the outcome of the analysis of a discourse of collaborative art that makes part of the research within research grant GAČR Art as collaboration.
Links
GP406/09/P371, research and development projectName: Umění jako spolupráce. Kolaborativní projekty v českém výtvarném umění 1998 až 2008.
Investor: Czech Science Foundation, Arts as Collaboration. Collaborative Projects in czech Art between 1998 and 2008
PrintDisplayed: 1/6/2024 10:43