J 2010

Korpus jako zdroj dat systémového popisu české konjugace při výuce češtiny jako cizího jazyka

VALIŠOVÁ, Pavlína

Basic information

Original name

Korpus jako zdroj dat systémového popisu české konjugace při výuce češtiny jako cizího jazyka

Name (in English)

Corpus as a Source of Data for Systematic Description of Czech Conjugation in Teaching Czech as a Foreign Language

Authors

VALIŠOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bohemica Olomucensia 2 – Philologica Juvenilia, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 1803-876X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00047254

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Český národní korpus; čeština jako cizí jazyk; dublety; konjugace; korpusová lingvistika; nepravidelná slovesa; výuka jazyků

Keywords in English

Czech National Corpus; corpus linguistics; Czech as a foreign language; conjugation; Data Driven Learning; DDL; doublets; language teaching; irregular verbs; Czech as a foreign language

Tags

Změněno: 10/2/2011 23:45, Mgr. Pavlína Vališová

Abstract

V originále

Jedním z cílů tohoto příspěvku je poukázat na možnosti využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Odlišujeme dva základní přístupy: metoda deduktivní, tj. korpus jako zdroj dat pro výuku, a induktivní, tj. práce studentů přímo s korpusovým vyhledávačem (Data Driven Learning). Hlavní téma našeho příspěvku vychází z první metody a využívá Českého národního korpusu (SYN2000) jako zdroje dat pro frekvenční analýzu českých sloves. Výsledky následně srovnává s popisem konjugace v českých mluvnicích a její prezentací ve 23 současných učebnicích a mluvnicích češtiny pro cizince. Soustředíme se na roztřídění sloves do tříd a vzorů, ale věnujeme se i dubletám ve slovesných tvarech a nejfrekventovanějším nepravidelným slovesům. V závěru se snaží odpovědět na otázku, které třídy by bylo efektivní pro výuku češtiny jako cizího jazyka ponechat a které naopak prezentovat jako nepravidelná slovesa.

In English

One of the aims of this paper is to point out the use of the Czech National Corpus for language teaching. There are two main principles: the deductive method, i.e. using the corpus as a source for teaching, and the inductive one, i.e. the students working with the corpus search engine (Data Driven Learning). The main part of this thesis deals with the first method and makes use of the Czech National Corpus (SYN2000) as the source of data for a frequency analysis of Czech verbs. The results are then compared with the description of conjugation in Czech grammar books and its presentation in textbooks of Czech as a foreign language. It focuses on classifying verbs according to classes and patterns. Moreover, it also deals with doublets in verbal forms and the most common irregular verbs. In the conclusion it is trying to answer the question which verb classes should be retained for teaching Czech as a foreign language and which should be presented as irregular verbs.