VALIŠOVÁ, Pavlína. Korpus jako zdroj dat systémového popisu české konjugace při výuce češtiny jako cizího jazyka (Corpus as a Source of Data for Systematic Description of Czech Conjugation in Teaching Czech as a Foreign Language). Bohemica Olomucensia 2 – Philologica Juvenilia. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 2., No 1, p. 192–201. ISSN 1803-876X. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{925620, author = {Vališová, Pavlína}, article_location = {Olomouc}, article_number = {1}, keywords = {Czech National Corpus; corpus linguistics; Czech as a foreign language; conjugation; Data Driven Learning; DDL; doublets; language teaching; irregular verbs; Czech as a foreign language}, language = {cze}, issn = {1803-876X}, journal = {Bohemica Olomucensia 2 – Philologica Juvenilia}, title = {Korpus jako zdroj dat systémového popisu české konjugace při výuce češtiny jako cizího jazyka}, volume = {2.}, year = {2010} }
TY - JOUR ID - 925620 AU - Vališová, Pavlína PY - 2010 TI - Korpus jako zdroj dat systémového popisu české konjugace při výuce češtiny jako cizího jazyka JF - Bohemica Olomucensia 2 – Philologica Juvenilia VL - 2. IS - 1 SP - 192–201 EP - 192–201 PB - Univerzita Palackého v Olomouci SN - 1803876X KW - Czech National Corpus KW - corpus linguistics KW - Czech as a foreign language KW - conjugation KW - Data Driven Learning KW - DDL KW - doublets KW - language teaching KW - irregular verbs KW - Czech as a foreign language N2 - Jedním z cílů tohoto příspěvku je poukázat na možnosti využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Odlišujeme dva základní přístupy: metoda deduktivní, tj. korpus jako zdroj dat pro výuku, a induktivní, tj. práce studentů přímo s korpusovým vyhledávačem (Data Driven Learning). Hlavní téma našeho příspěvku vychází z první metody a využívá Českého národního korpusu (SYN2000) jako zdroje dat pro frekvenční analýzu českých sloves. Výsledky následně srovnává s popisem konjugace v českých mluvnicích a její prezentací ve 23 současných učebnicích a mluvnicích češtiny pro cizince. Soustředíme se na roztřídění sloves do tříd a vzorů, ale věnujeme se i dubletám ve slovesných tvarech a nejfrekventovanějším nepravidelným slovesům. V závěru se snaží odpovědět na otázku, které třídy by bylo efektivní pro výuku češtiny jako cizího jazyka ponechat a které naopak prezentovat jako nepravidelná slovesa. ER -
VALIŠOVÁ, Pavlína. Korpus jako zdroj dat systémového popisu české konjugace při výuce češtiny jako cizího jazyka (Corpus as a Source of Data for Systematic Description of Czech Conjugation in Teaching Czech as a Foreign Language). \textit{Bohemica Olomucensia 2 – Philologica Juvenilia}. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 2., No~1, p.~192–201. ISSN~1803-876X.
|