D
2010
Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala
SCHNEIDEROVÁ, Martina
Basic information
Original name
Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala
Name in Czech
Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala
Name (in English)
The Origins and the Ends of the World in Accordance with (not only) Josef Váchal
Authors
SCHNEIDEROVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." Interdisciplinarita v dějinách umění, p. 133-142, 10 pp. 2010
Publisher
Masarykova univerzita, Seminář dějin umění
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/10:00047308
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
populárně vědecká ilustrace; mimoumělecké zdroje v umění; narativní cyklus; Josef Váchal; Camille Flammarion
Keywords in English
illustrations of popular science; non-artistic sources in art; narrative cyclus; Josef Váchal; Camille Flammarion
V originále
Příspěvek zkoumá na dvou dílech vztah mezi vědeckopopulární literaturou, její ilustrací a volným uměním. Tato díla sdílejí tematiku vzniku, vývoje a zániku země dle poznatků pozitivní vědy 19. st. Jde o ilustrovaný vědeckopopulární román franc. astronoma a popularizátora vědy Camilla Flammariona Konec světa (1893) a cyklus dřevorytů Sen o zemi (1919) Josefa Váchala. Studie se zaměřuje: 1) na srovnání pohledu vědce s pohledem umělce na tutéž problematiku a 2) na hledání mimoumělec. inspirač. zdrojů k Váchalovu cyklu. Navzdory apokalyptické tématice konce světa podle vědy zaznamenáváme ve Flammarionově knize víru v blahodárné účinky vědeckého pokroku na člověka. Naopak Váchal Flammarionovu jistotu oslabuje převodem celé problematiky do snu, v němž nacházíme rozličné obrazové zdroje, jež tehdejší divák znal: narativní ilustrace z popularizačních spisů o pravěku země, mikroskopická, teleskopická či fosilní zobrazení, odkazy na theosofii, ale i na populární panoptika či futuristické vize.
In English
The article attempts to find relationship between popular scientific literature, its illustrations and fine art. There are two works which are examinated: richly illustrated popular scientific novel The end of the World (1893) by Camille Flammarion and cycle of tinted wood-cuts Dream about the Earth (1919) by Josef Váchal. Both authors share common theme of birth, evolution and destruction of the world. Paper is concentrated on 1) scientific and artistic view at the same problem; 2) searching for non-artistic sources for Váchal’s cycle. Flammarion’s view is full of optimism and belief in beneficial impact of progress to the humankind. On contrary Flammarion’s certitude and enthusiasm for the progress is attenuated in Váchal’s cycle, especially by the transposition to the dreamy vision which includes diverse visual sources well known to then public (illustrations from popular prehistoric narrative, microscopic, telescopic and fossil depictions, reference to theosophy or futuristic visions).
Displayed: 9/11/2024 03:14