SCHNEIDEROVÁ, Martina. Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala (The Origins and the Ends of the World in Accordance with (not only) Josef Váchal). Online. In Filip Komárek, Michal Konečný. "Ani spolu, ani bez sebe..." Interdisciplinarita v dějinách umění. Brno: Masarykova univerzita, Seminář dějin umění, 2010. p. 133-142. ISBN 978-80-904654-1-1. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala
Name in Czech Počátky a konce světa (nejen) podle Josef Váchala
Name (in English) The Origins and the Ends of the World in Accordance with (not only) Josef Váchal
Authors SCHNEIDEROVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." Interdisciplinarita v dějinách umění, p. 133-142, 10 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita, Seminář dějin umění
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00047308
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-904654-1-1
Keywords (in Czech) populárně vědecká ilustrace; mimoumělecké zdroje v umění; narativní cyklus; Josef Váchal; Camille Flammarion
Keywords in English illustrations of popular science; non-artistic sources in art; narrative cyclus; Josef Váchal; Camille Flammarion
Tags RIV-OK
Changed by Changed by: Mgr. Martina Schneiderová, učo 68639. Changed: 21/2/2011 20:48.
Abstract
Příspěvek zkoumá na dvou dílech vztah mezi vědeckopopulární literaturou, její ilustrací a volným uměním. Tato díla sdílejí tematiku vzniku, vývoje a zániku země dle poznatků pozitivní vědy 19. st. Jde o ilustrovaný vědeckopopulární román franc. astronoma a popularizátora vědy Camilla Flammariona Konec světa (1893) a cyklus dřevorytů Sen o zemi (1919) Josefa Váchala. Studie se zaměřuje: 1) na srovnání pohledu vědce s pohledem umělce na tutéž problematiku a 2) na hledání mimoumělec. inspirač. zdrojů k Váchalovu cyklu. Navzdory apokalyptické tématice konce světa podle vědy zaznamenáváme ve Flammarionově knize víru v blahodárné účinky vědeckého pokroku na člověka. Naopak Váchal Flammarionovu jistotu oslabuje převodem celé problematiky do snu, v němž nacházíme rozličné obrazové zdroje, jež tehdejší divák znal: narativní ilustrace z popularizačních spisů o pravěku země, mikroskopická, teleskopická či fosilní zobrazení, odkazy na theosofii, ale i na populární panoptika či futuristické vize.
Abstract (in English)
The article attempts to find relationship between popular scientific literature, its illustrations and fine art. There are two works which are examinated: richly illustrated popular scientific novel The end of the World (1893) by Camille Flammarion and cycle of tinted wood-cuts Dream about the Earth (1919) by Josef Váchal. Both authors share common theme of birth, evolution and destruction of the world. Paper is concentrated on 1) scientific and artistic view at the same problem; 2) searching for non-artistic sources for Váchal’s cycle. Flammarion’s view is full of optimism and belief in beneficial impact of progress to the humankind. On contrary Flammarion’s certitude and enthusiasm for the progress is attenuated in Váchal’s cycle, especially by the transposition to the dreamy vision which includes diverse visual sources well known to then public (illustrations from popular prehistoric narrative, microscopic, telescopic and fossil depictions, reference to theosophy or futuristic visions).
PrintDisplayed: 24/4/2024 09:36