C 2010

Ruská recepce knihy K. Čapka R.U.R.

CHUVELEVA, Natalia and Oldřich RICHTEREK

Basic information

Original name

Ruská recepce knihy K. Čapka R.U.R.

Name (in English)

Russian reception of Karel Čapek’s play R.U.R.

Authors

CHUVELEVA, Natalia (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution) and Oldřich RICHTEREK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Vyd. 1. Brno, Areálová slavistika a dnešní svět: monografie z filolologicko-areálových studií, p. 53-59, 7 pp. 1. 2010

Publisher

Tribun EU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00047334

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7399-987-2

Keywords (in Czech)

Karel Čapek; R.U.R.; bezprostřední čtenářské vnímání; ruské prostředí; dialog; společný jmenovatel

Keywords in English

Karel Čapek; R.U.R.; readers spontaneous reception; Russian cultural area; dialogue; common denominator
Změněno: 22/7/2013 13:01, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Autor ve svém příspěvku analyzuje recepci dramatu K. Čapka R.U.R. v ruském prostředí. Drama je příkladem dialogu mezi ruskou a českou kulturou, jakož i dialogu mezi první polovinou 20. století a začátkem 21. století. Příspěvek je věnován především bezprostřednímu čtenářskému vnímání, které je samostatným fenoménem a jen zčásti je ovlivněno výsledky a závěry odborného literárněvědného zkoumání. Kromě toho příspěvek pojednává o složité recepci postavy robota, což je spojeno s charakterem čtenářského vnímání v dnešní době, tedy ve 21. století.

In English

This contribution analyzes reception peculiarities of Karel Čapek’s play R.U.R. as an example of a dialogue between two cultures, the Russian and the Czech, and between two periods – the first half of the 20th century and the beginning of the 21st century. The contribution focuses on the plays reception in Russian cultural area and in the Russian language. The main aspect of analyzing is based on reader’s spontaneous reception, which isn't determined by literary critics’ research and its results. Finally, here is shown a problematic reception of a robot, which is connected with significant points of the 21st century readers world perception.