Detailed Information on Publication Record
2010
Ruská recepce knihy K. Čapka R.U.R.
CHUVELEVA, Natalia and Oldřich RICHTEREKBasic information
Original name
Ruská recepce knihy K. Čapka R.U.R.
Name (in English)
Russian reception of Karel Čapek’s play R.U.R.
Authors
CHUVELEVA, Natalia (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution) and Oldřich RICHTEREK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Vyd. 1. Brno, Areálová slavistika a dnešní svět: monografie z filolologicko-areálových studií, p. 53-59, 7 pp. 1. 2010
Publisher
Tribun EU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/10:00047334
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7399-987-2
Keywords (in Czech)
Karel Čapek; R.U.R.; bezprostřední čtenářské vnímání; ruské prostředí; dialog; společný jmenovatel
Keywords in English
Karel Čapek; R.U.R.; readers spontaneous reception; Russian cultural area; dialogue; common denominator
Tags
Změněno: 22/7/2013 13:01, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Autor ve svém příspěvku analyzuje recepci dramatu K. Čapka R.U.R. v ruském prostředí. Drama je příkladem dialogu mezi ruskou a českou kulturou, jakož i dialogu mezi první polovinou 20. století a začátkem 21. století. Příspěvek je věnován především bezprostřednímu čtenářskému vnímání, které je samostatným fenoménem a jen zčásti je ovlivněno výsledky a závěry odborného literárněvědného zkoumání. Kromě toho příspěvek pojednává o složité recepci postavy robota, což je spojeno s charakterem čtenářského vnímání v dnešní době, tedy ve 21. století.
In English
This contribution analyzes reception peculiarities of Karel Čapek’s play R.U.R. as an example of a dialogue between two cultures, the Russian and the Czech, and between two periods – the first half of the 20th century and the beginning of the 21st century. The contribution focuses on the plays reception in Russian cultural area and in the Russian language. The main aspect of analyzing is based on reader’s spontaneous reception, which isn't determined by literary critics’ research and its results. Finally, here is shown a problematic reception of a robot, which is connected with significant points of the 21st century readers world perception.