Detailed Information on Publication Record
2011
Ohrožená kultura
ŠMAJS, JosefBasic information
Original name
Ohrožená kultura
Name (in English)
The thretend culture
Authors
ŠMAJS, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 272 pp. Edice odborných textů, 2011
Publisher
Host
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14560/11:00051945
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-7294-458-3
Keywords in English
culture; crisis; nature; biosphere;
Tags
Změněno: 29/3/2013 11:28, prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.
V originále
Lidská kultura je poprvé ve svém celku existenčně ohrožena. Biosféra, schopná pojmout a ochránit četné regionální kultury, však globální silně integrovanou spotřební kulturu dlouhodobě neunese. Budoucnost lidského rodu, kterou vždy garantovala příroda, záleží nyní na tom, co my lidé uděláme. Ve třech závěrečných kapitolách autor ukazuje na nejednoznačný význam fenoménu řeči, informační techniky a vzdělání. I když neopouští důraz na nezastupitelnou roli nové ekologické politiky, připomíná, že obsah nynějšího vzdělání se musí změnit: od orientace abiotické a protipřírodní bude nezbytné přejít k orientaci biotické a propřírodní, k pochopení Země jako domova všech živých systémů včetně člověka.
In English
For the first time in history, human culture is threatened as a whole. The biosphere, capable of incorporating and protecting numerous regional cultures, cannot in the long run cope with a global, strongly integrated, consumer culture. The future of mankind, formerly guaranteed by nature, now depends on what we, people, do. In the last three chapters the author points to the ambiguous significance of the speech, information technology and education phenomena. Even though he doesn’t leave behind his emphasis on the irreplaceable role of the new ecological politics, he reminds us that the contents of the contemporary education must change: it will be necessary to depart from the abiotic and anti-natural orientation and adopt a biotic and nature-friendly orientation, i.e. to understand the Earth as a home for all living systems, including humanity.