ZUKALOVÁ, Hana. Dospělí na okraji informační společnosti: specifika překonávání digitální propasti (Adults on the Edge of the Information Society: Specifics of Overcoming the Digital Divide). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2010, roč. 15, No 2, 198 pp. ISSN 1803-7437.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dospělí na okraji informační společnosti: specifika překonávání digitální propasti
Name (in English) Adults on the Edge of the Information Society: Specifics of Overcoming the Digital Divide
Authors ZUKALOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00047427
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) digitální propast; informační společnost; sociální exkluze; informační a komunikační technologie
Keywords in English digital divide; information society; social exclusion; information and communication technologies
Changed by Changed by: Mgr. Hana Staudková, Ph.D., učo 75527. Changed: 14/4/2011 10:12.
Abstract
Text se zabývá problematikou digitální propasti. Tento fenomén analyzuje pomocí modelu přístupu k technologii podle Van Dijka a pro úplnost nahlíží optikou sociologické teorie kapitálů a psychologických teorií adaptace a zvládání. Na teoretickou část navazuje kvalitativní výzkumné šetření, které na základě výpovědí respondentů identifikovalo hlavní motivy a bariéry a také základní jev, který je klíčový při překonávání této nové formy sociální exkluze.
Abstract (in English)
This text deals with the problem of the digital divide. The phenomenon is analyzed through Van Dijk's model of access to technologies, enhanced by the views of the sociological theory of capital and psychological theories of adaptation and self-efficacy. The theoretical part is followed by a qualitative research pinpointing the main motives and barriers. Also, some key aspects of overcoming this new form of social exclusion are identified.
Links
GD406/09/H040, research and development projectName: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Czech Science Foundation, School: Research of Internal Processes and External Conditions of its Functioning
PrintDisplayed: 30/4/2024 15:35