ZUKALOVÁ, Hana. K teoriím a konceptům informační společnosti: dichotomické pojetí (On the Theory and Concepts of the Information Society: the Dichotomic Concept). Brno: Masarykova univerzita, 2007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K teoriím a konceptům informační společnosti: dichotomické pojetí
Name (in English) On the Theory and Concepts of the Information Society: the Dichotomic Concept
Authors ZUKALOVÁ, Hana.
Edition Brno, 2007.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Informační společnost; společnost vědění; internet; kyberprostor, digitální propast, virtualita, e-inclusion,
Keywords in English Information society; knowledge society; internet; cyberspace; digital divide; virtuality; e-inclusion
Changed by Changed by: Mgr. Hana Staudková, Ph.D., učo 75527. Changed: 6/3/2012 14:41.
Abstract
Příspěvek se soustředí na nejzávažnější otázky provázející rozvoj informační společnosti. Analýza vybraných teorií je postavena na dichotomickém přístupu autorů k problematice. Konkrétně se jedná o tyto dichotomie: Technologický determinismus : Sociální determinismus, Virtualita : Realita, Posílení sociálního kapitálu : Nadvláda Virtuálních tříd, Rozšíření sociálních vazeb : Rozpad sociálních vazeb, Rozvoj vzdělanosti : Informační přesycenost, Minimalizace sociální exkluze : Digital divide.
Abstract (in English)
This text focuses on the main questions accompanying the development of the Information society. Analysis of the selected theories is based on the dichotomous approach of the authors to the subject matter. Specifically, it involves these dichotomies: Technological determinism : Social determinism, Virtuality : Reality, Strengthening of social capital : Role of virtual classes, Enhancement of social connections : Decline of social connections, Development of education : Information saturation, Minimisation of social exclusion : Digital divide.
PrintDisplayed: 30/4/2024 14:02