V originále
The paper presents the results of a qualitative study of lives of people with inadequate functional literacy skills. The data were collected in a biographical interview with a respondent whose characteristics are analogical to those of a hypothetical person likely to exhibit signs of low functional literacy. Characteristics such as gender, age, education achieved by parents and job history of this hypothetical person have been derived from the results of research in adult functional literacy undertaken in the Czech Republic in 1998 – International Adult Literacy Survey (IALS). The analysis of the qualitative data focuses on three domains of the respondent’s life, namely her family life, her school years, and her life style. Coping strategies used by the respondent in her everyday life are identified.
Česky
V článku jsou prezentovány výsledky kvalitativní studie na téma života člověka s nižší úrovní funkční gramotnosti. Data pocházejí z rozhovoru vedeného biografickou metodou s respondentkou, která svými charakteristikami odpovídá hypotetické osobě, jež by s vyšší mírou pravděpodobnosti mohla vykazovat znaky nižší funkční gramotnosti. Charakteristiky, jako je pohlaví, věk, vzdělání rodičů a vzdělání a pracovní historie této osoby jsou odvozeny z výsledků kvalitativního výzkumu funkční gramotnosti dospělých, který v České republice proběhl v roce 1998 pod názvem Mezinárodní výzkum gramotnosti dospělých (IALS). Analýza kvalitativních dat se soustřeďuje zejména na tři oblasti života respondentky, a to její život v rodině, školní léta a práci a životní styl. Identifikuje životní strategie, které respondentka používala a používá při zvládání svého každodenního života.