KACHLÍK, Petr, Janka PORÁČOVÁ, Marie HAVELKOVÁ, Mária ZAHATŇANSKÁ and Tatiana KIMÁKOVÁ. A Survey Into Basic School Pupil Lifestyle. In Epidemiology. 22(1):S279, January 2011. Abstracts ISEE 22nd Annual Conference, Seoul, Korea. 2011. ISSN 1044-3983.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name A Survey Into Basic School Pupil Lifestyle
Name in Czech Studie životního stylu žáků základní školy
Authors KACHLÍK, Petr, Janka PORÁČOVÁ, Marie HAVELKOVÁ, Mária ZAHATŇANSKÁ and Tatiana KIMÁKOVÁ.
Edition Epidemiology. 22(1):S279, January 2011. Abstracts ISEE 22nd Annual Conference, Seoul, Korea. 2011.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Text originálního abstraktu on-line
Impact factor Impact factor: 5.566
Organization unit Faculty of Education
ISSN 1044-3983
UT WoS 000285400800865
Keywords (in Czech) Alkohol; dotazník; tělesná aktivita; škola; tabák; výživa; závislosti; žáci; životní styl
Keywords in English Alcohol;, questionnaire; physical activity; school; tobacco; nutrition; addictions; pupils; lifestyle
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 19/3/2015 10:31.
Abstract
The article studies key areas of lifestyle by basic school pupils of adolescent age. The aim of the study was to discover whether an appropriately applied physical activity helps to develop an appropriate nutritional and physical behavior and whether it minimizes the occurrence of the addictive behavior by the pupils. Pupils of schools with expanded curricula showed better nutritional and physical behaviors and less smoking or drinking alcohol. The study questioned 204 basic and grammar schools pupils through an anonymous questionnaire consisting of 15 questions with close-ended answers. Of the sample of respondents, 89 were students of schools with expanded physical education curricula and 115 were students of schools with regular curricula. The questionnaire consisted 15 questions. A P<0.001 (x2) was statistically significant. As a result, we could claim that a process of preventing an appropriate lifestyle from negative factors may be significantly empowered by an existence of expanded physical education curriculum. Increasing the amount of physical activities within regular basic schools curricula, the children’ health and their addiction resistance may be positively enhanced. (WoS:000285400800865)
Abstract (in Czech)
Příspěvek pojednává o studiu klíčových oblastí životního stylu žáků základní školy v adolescentním věku. Předmětem studia bylo hledání vztahů mezi fyzickou aktivitou dětí, jejich výživovým chováním, zdravotním stavem a rizikem patologických závislostí. Pomocí anonymního dotazníku o 15 položkách s uzavřenou nabídkou odpovědí byli osloveni 204 respondenti z vybraných základních škol a víceletého gymnázia. Ve sledovaném vzorku absolvovalo 89 dětí rozšířenou výuku tělesné výchovy, 115 nikoli. Žáci ze škol, které poskytují rozšířenou výuku tělesné výchovy, dosahovali významně lepších výsledků ve znacích výživového chování i tělesné zdatnosti, méně kouřili a konzumovali alkoholické nápoje. Lze shrnout, že posílení výuky tělesné výchovy v běžných základních školách a víceletých gymnáziích může působit jako významný preventivní faktor při boji s riziky nezdravého životního stylu.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 5/5/2024 03:25