D 2010

Ke vztahu kultury školy a individuálního a organizačního učení

HLOUŠKOVÁ, Lenka, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ, Milan POL, Martin SEDLÁČEK et. al.

Basic information

Original name

Ke vztahu kultury školy a individuálního a organizačního učení

Name in Czech

Ke vztahu kultury školy a individuálního a organizačního učení

Name (in English)

On the relation between school culture and the individual and organizational learning

Authors

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Sociálnopedagogické štúdie, p. 38-44, 6 pp. 2010

Publisher

Univerzita Komenského v Bratislavě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00049306

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-223-2961-3

Keywords (in Czech)

kultura školy; individuální učení; organizační učení; základní škola

Keywords in English

school culture; individual learning; organizational learning; basic school

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 25/1/2013 18:12, prof. PhDr. Milan Pol, CSc.

Abstract

V originále

V tomto příspěvku se snažíme rozkrýt a popsat rozmanitost vztahů mezi kulturou školy a dvěma typy záměrného učení: mezi tzv. individuálním učení a organizačním učením. Zaměřujeme se přitom na tři možné varianty vztahu mezi kulturou školy a procesy učení. Nejdříve se věnujeme tomu, jak kultura školy ovlivňuje každý z uvedených procesů. Poté popisujeme procesy učení jako znak vybraných typů kultury školy a nakonec zmiňujeme organizační učení jako proces změny či rozvoje kultury školy.

In English

This contribution strives to uncover and describe the variety of relations between school culture and two types of intentional learning, the individual and the organizational. Three possible options of the relations between school culture and the processes of learning are focused on. First, how school culture affects each of the mentioned processes is studied. Then the learning processes are described as symptoms of selected school culture types, followed by some remarks on the organizational learning as a process of change and/or development of school culture.

Links

GAP407/10/1197, research and development project
Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools