PAPOUŠEK, Dalibor. "Nezůstane kámen na kameni" : Pád Jeruzaléma v Markově evangeliu. Religio : revue pro religionistiku. Brno: Česká společnost pro religionistiku, roč. 18, č. 2, s. 127-162. ISSN 1210-3640. 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "Nezůstane kámen na kameni" : Pád Jeruzaléma v Markově evangeliu
Název anglicky "There will not be left one stone upon another" : The fall of Jerusalem in the Gospel of Mark
Autoři PAPOUŠEK, Dalibor (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro religionistiku, 2010, 1210-3640.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00049311
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Jeruzalém - obléhání a pád - 70 n.l.; Jeruzalémský chrám; Markovo evangelium; Malá apokalypsa (Marek 13); lokativní a utopické aspekty náboženství
Klíčová slova anglicky Jerusalem - siege and destruction - 70 C.E.; Temple of Jerusalem; Gospel of Mark; Small Apocalypse (Mark 13); locative and utopian aspects of religion
Štítky RIV-OK
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D., učo 349. Změněno: 15. 3. 2011 16:43.
Anotace
Pád Jeruzaléma v roce 70 n.l. se odrazil ve všech synoptických evangeliích. V této souvislosti představuje tzv. Malá apokalypsa v Markovi 13 text zásadního významu. Její analýza se zaměřuje především na historické identifikace apokalyptických figur, které se v ní objevují a svým původem se většinou váží ke knize Daniel. Procházely postupnými transformacemi a byly aktualizovány v rozdílných historických kontextech, zpravidla v souvislosti s ohrožením Jeruzalémského chrámu (za Antiocha, Caliguly a Tita). Symbolizace chrámu, pojaté nakonec do struktury Malé apokalypsy, jsou koordinovány pomocí rozlišení lokativních a utopických aspektů náboženství, které navrhl Jonathan Z. Smith. Tato dichotomie ukazuje zásadní rozdíl mezi lokativními vazbami na Jeruzalémský chrám, typickými pro zélóty stejně jako pro kněžskou aristokracii, a přísně utopickým programem Markova evangelia.
Anotace anglicky
The fall of Jerusalem in 70 C.E. was referred to in the synoptic gospels. In this connection, the Small Apocalypse in Mark 13 represents a text of pivotal importance. Its analysis is primarily focused on the historical identifications of apocalyptic figures which appear in it and originate mostly in the Book of Daniel. These were undergoing gradual transformations and were actualized in different historical contexts, usually those of fatal threats to the Jerusalem temple (under Antiochus, Caligula, and Titus). Temple symbolizations, finally integrated into the structure of the Small Apocalypse, are coordinated by Jonathan Z. Smith’s dichotomy of locative and utopian aspects of religion, which shows a strong contrast between locative attachments to the Jerusalem temple, typical for the Zealots as well as for the priestly aristocracy, and the strictly utopian program of the Gospel of Mark.
Návaznosti
GA401/09/1111, projekt VaVNázev: Jeruzalémská církev a její role v sociálním utváření raného křesťanství
Investor: Grantová agentura ČR, Jeruzalémská církev a její role v sociálním utváření raného křesťanství
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 22:10