Detailed Information on Publication Record
2010
"Nezůstane kámen na kameni" : Pád Jeruzaléma v Markově evangeliu
PAPOUŠEK, DaliborBasic information
Original name
"Nezůstane kámen na kameni" : Pád Jeruzaléma v Markově evangeliu
Name (in English)
"There will not be left one stone upon another" : The fall of Jerusalem in the Gospel of Mark
Authors
PAPOUŠEK, Dalibor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro religionistiku, 2010, 1210-3640
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/10:00049311
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Jeruzalém - obléhání a pád - 70 n.l.; Jeruzalémský chrám; Markovo evangelium; Malá apokalypsa (Marek 13); lokativní a utopické aspekty náboženství
Keywords in English
Jerusalem - siege and destruction - 70 C.E.; Temple of Jerusalem; Gospel of Mark; Small Apocalypse (Mark 13); locative and utopian aspects of religion
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 15/3/2011 16:43, PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D.
V originále
Pád Jeruzaléma v roce 70 n.l. se odrazil ve všech synoptických evangeliích. V této souvislosti představuje tzv. Malá apokalypsa v Markovi 13 text zásadního významu. Její analýza se zaměřuje především na historické identifikace apokalyptických figur, které se v ní objevují a svým původem se většinou váží ke knize Daniel. Procházely postupnými transformacemi a byly aktualizovány v rozdílných historických kontextech, zpravidla v souvislosti s ohrožením Jeruzalémského chrámu (za Antiocha, Caliguly a Tita). Symbolizace chrámu, pojaté nakonec do struktury Malé apokalypsy, jsou koordinovány pomocí rozlišení lokativních a utopických aspektů náboženství, které navrhl Jonathan Z. Smith. Tato dichotomie ukazuje zásadní rozdíl mezi lokativními vazbami na Jeruzalémský chrám, typickými pro zélóty stejně jako pro kněžskou aristokracii, a přísně utopickým programem Markova evangelia.
In English
The fall of Jerusalem in 70 C.E. was referred to in the synoptic gospels. In this connection, the Small Apocalypse in Mark 13 represents a text of pivotal importance. Its analysis is primarily focused on the historical identifications of apocalyptic figures which appear in it and originate mostly in the Book of Daniel. These were undergoing gradual transformations and were actualized in different historical contexts, usually those of fatal threats to the Jerusalem temple (under Antiochus, Caligula, and Titus). Temple symbolizations, finally integrated into the structure of the Small Apocalypse, are coordinated by Jonathan Z. Smith’s dichotomy of locative and utopian aspects of religion, which shows a strong contrast between locative attachments to the Jerusalem temple, typical for the Zealots as well as for the priestly aristocracy, and the strictly utopian program of the Gospel of Mark.
Links
GA401/09/1111, research and development project |
|