PAPOUŠEK, Dalibor. "Nezůstane kámen na kameni" : Pád Jeruzaléma v Markově evangeliu ("There will not be left one stone upon another" : The fall of Jerusalem in the Gospel of Mark). Online. Religio : revue pro religionistiku. Brno: Česká společnost pro religionistiku, 2010, vol. 18, No 2, p. 127-162. ISSN 1210-3640. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Nezůstane kámen na kameni" : Pád Jeruzaléma v Markově evangeliu
Name (in English) "There will not be left one stone upon another" : The fall of Jerusalem in the Gospel of Mark
Authors PAPOUŠEK, Dalibor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition Religio : revue pro religionistiku, Brno, Česká společnost pro religionistiku, 2010, 1210-3640.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00049311
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Jeruzalém - obléhání a pád - 70 n.l.; Jeruzalémský chrám; Markovo evangelium; Malá apokalypsa (Marek 13); lokativní a utopické aspekty náboženství
Keywords in English Jerusalem - siege and destruction - 70 C.E.; Temple of Jerusalem; Gospel of Mark; Small Apocalypse (Mark 13); locative and utopian aspects of religion
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Dalibor Papoušek, Ph.D., učo 349. Changed: 15/3/2011 16:43.
Abstract
Pád Jeruzaléma v roce 70 n.l. se odrazil ve všech synoptických evangeliích. V této souvislosti představuje tzv. Malá apokalypsa v Markovi 13 text zásadního významu. Její analýza se zaměřuje především na historické identifikace apokalyptických figur, které se v ní objevují a svým původem se většinou váží ke knize Daniel. Procházely postupnými transformacemi a byly aktualizovány v rozdílných historických kontextech, zpravidla v souvislosti s ohrožením Jeruzalémského chrámu (za Antiocha, Caliguly a Tita). Symbolizace chrámu, pojaté nakonec do struktury Malé apokalypsy, jsou koordinovány pomocí rozlišení lokativních a utopických aspektů náboženství, které navrhl Jonathan Z. Smith. Tato dichotomie ukazuje zásadní rozdíl mezi lokativními vazbami na Jeruzalémský chrám, typickými pro zélóty stejně jako pro kněžskou aristokracii, a přísně utopickým programem Markova evangelia.
Abstract (in English)
The fall of Jerusalem in 70 C.E. was referred to in the synoptic gospels. In this connection, the Small Apocalypse in Mark 13 represents a text of pivotal importance. Its analysis is primarily focused on the historical identifications of apocalyptic figures which appear in it and originate mostly in the Book of Daniel. These were undergoing gradual transformations and were actualized in different historical contexts, usually those of fatal threats to the Jerusalem temple (under Antiochus, Caligula, and Titus). Temple symbolizations, finally integrated into the structure of the Small Apocalypse, are coordinated by Jonathan Z. Smith’s dichotomy of locative and utopian aspects of religion, which shows a strong contrast between locative attachments to the Jerusalem temple, typical for the Zealots as well as for the priestly aristocracy, and the strictly utopian program of the Gospel of Mark.
Links
GA401/09/1111, research and development projectName: Jeruzalémská církev a její role v sociálním utváření raného křesťanství
Investor: Czech Science Foundation, The Church of Jerusalem and its Role in the Social of Early Christianity
PrintDisplayed: 23/4/2024 13:33