C 2010

Étude contrastive de la circulation des néologismes identitaires pour les jeunes dans l’espace médiatique

FIÉVET, Anne-Caroline and Alena PODHORNÁ-POLICKÁ

Basic information

Original name

Étude contrastive de la circulation des néologismes identitaires pour les jeunes dans l’espace médiatique

Name in Czech

Kontrastivní studie k cirkulaci identitárních neologismů mládeže v médiích

Name (in English)

Contrastive study on the mass-media circulation of neologic and identitary items for youth

Authors

FIÉVET, Anne-Caroline (250 France) and Alena PODHORNÁ-POLICKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Paris. Francie, Neologica, p. 13-39, 27 pp. Neologica, 2010

Publisher

Editions Classiques Garnier

Other information

Language

French

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

France

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00049329

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-2-8124-0203-6

Keywords in English

neology; identitary words; diffusion of innovations; sociolinguistics

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/1/2013 00:22, doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.

Abstract

V originále

L’article propose une modélisation théorique et la description méthodologique de l‘observation d‘un va-et-vient entre médias et locuteurs, appliquée sur les unités néologiques bolos et faire le buzz. Chaque néologisme caractérise une catégorie selon le critere du canal de sa diffusion – respectivement via les réseaux de pairs et via les médias. L‘application de la théorie de la diffusion des innovations sur la néologie identitaire apporte les pistes de réflexion sur la typologie des locuteurs du point de vue de leur sensibilité et de leur adaptabilité a la néologie.

In Czech

Článek představuje teoretický model a metodologický popis zkoumání šíření neologických jednotek mezi médii a mluvčími, a to na příkladu lexikálních jednotek bolos a faire le buzz. Pro každý z příkladů je charakteristický jiný kanál šíření - přes kamarády nebo přes média. Na identitární neologii je pak aplikována teorie šíření inovací, která přináší zamyšlení nad typologií mluvčích z hlediska jejich citlivosti a adaptability na neologii.

Links

GP405/09/P307, research and development project
Name: Expresivita ve slangu mládeže na pozadí hledání vlastní a skupinové identity
Investor: Czech Science Foundation, Expressivity in Youth Slang on the Backround of the Quest for Individual and Groupal Identity