HABÁN, Ivo. Orientalismus v díle německo-českých výtvarných umělců první poloviny 20. století. In Filip Komárek, Michal Konečný. "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2010, s. 125-132. ISBN 978-80-904654-1-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Orientalismus v díle německo-českých výtvarných umělců první poloviny 20. století
Název česky Orientalismus v díle německo-českých výtvarných umělců první poloviny 20. století
Název anglicky Orientalism in the Works of German-Czech Visual Artists of the First Half of 20th Century
Autoři HABÁN, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, "Ani spolu, ani bez sebe..." : Interdisciplinarita v dějinách umění, od s. 125-132, 8 s. 2010.
Nakladatel Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00047676
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-904654-1-1
Klíčová slova česky orientalismus německo-české výtvarné umění
Klíčová slova anglicky orientalism German-Czech artists
Štítky RIV-OK
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 2. 5. 2011 13:39.
Anotace
Během přípravy výstavního projektu 100 let Domu umění jsem narazil na množství děl s orientálními náměty v tvorbě německy hovořících autorů na území Čech, Moravy a Slezska v první polovině 20. století. Sledovaná díla zachycují především severoafrické a blízkovýchodní reálie, ale také vzdálenější, z našeho pohledu již velmi exotické oblasti jako Dálný Východ nebo Pacifik. Orientalismy nacházíme přinejmenším u jedenácti významných „německo-českých“ umělců sledovaného období. Jsou to Emil Orlik, Eugen von Kahler, Friedrich Feigl, Georg Kars, Oskar Spielmann, Ludwig Blum, Gustav Böhm, Kurt Hallegger, Salomon Salomonowitz, Karl May a Maxim Kopf, přičemž seznam zdaleka není konečný. S pokračujícím výzkumem je zřejmé, že orientalismus v domácích dějinách umění, je možné zřetelně vystopovat, i když samozřejmě nemůže být řeč o nějaké škole, proudu nebo skupině, jako je tomu ve Francii, kde orientalismus představuje zcela jasně etablovaný směr.
Anotace anglicky
During the preparation of the exhibition project 100 Years of the Brno House of Arts I had encountered a remarkable number of oriental themes in works of German-Czech authors during the first half of 20th century, higher than in similar works of Czech authors. Oriental themes, picturing especially North African and Near East reality, exceptionally also the Far East and the Pacific, can be found in the works of at least eleven major German-Czech artists of the period under investigation – Emil Orlik, Eugen von Kahler, Friedrich Feigl, Georg Kars, Oskar Spielmann, Ludwig Blum, Gustav Böhm, Kurt Hallegger, Salomon Salomonowitz, Karl May and Maxim Kopf. Hence, orientalism is present in the domestic history of art, however, far from there being any school or group, such as in France. It is mostly represented by realistic or expressionistic pictures of places and people in the countries of the Orient occurring in works of about twenty authors of mostly the German-Czech origin.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 13:04