V originále
Během přípravy výstavního projektu 100 let Domu umění jsem narazil na množství děl s orientálními náměty v tvorbě německy hovořících autorů na území Čech, Moravy a Slezska v první polovině 20. století. Sledovaná díla zachycují především severoafrické a blízkovýchodní reálie, ale také vzdálenější, z našeho pohledu již velmi exotické oblasti jako Dálný Východ nebo Pacifik. Orientalismy nacházíme přinejmenším u jedenácti významných „německo-českých“ umělců sledovaného období. Jsou to Emil Orlik, Eugen von Kahler, Friedrich Feigl, Georg Kars, Oskar Spielmann, Ludwig Blum, Gustav Böhm, Kurt Hallegger, Salomon Salomonowitz, Karl May a Maxim Kopf, přičemž seznam zdaleka není konečný. S pokračujícím výzkumem je zřejmé, že orientalismus v domácích dějinách umění, je možné zřetelně vystopovat, i když samozřejmě nemůže být řeč o nějaké škole, proudu nebo skupině, jako je tomu ve Francii, kde orientalismus představuje zcela jasně etablovaný směr.
In English
During the preparation of the exhibition project 100 Years of the Brno House of Arts I had encountered a remarkable number of oriental themes in works of German-Czech authors during the first half of 20th century, higher than in similar works of Czech authors. Oriental themes, picturing especially North African and Near East reality, exceptionally also the Far East and the Pacific, can be found in the works of at least eleven major German-Czech artists of the period under investigation – Emil Orlik, Eugen von Kahler, Friedrich Feigl, Georg Kars, Oskar Spielmann, Ludwig Blum, Gustav Böhm, Kurt Hallegger, Salomon Salomonowitz, Karl May and Maxim Kopf. Hence, orientalism is present in the domestic history of art, however, far from there being any school or group, such as in France. It is mostly represented by realistic or expressionistic pictures of places and people in the countries of the Orient occurring in works of about twenty authors of mostly the German-Czech origin.