J 2011

Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy

ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana MAKOVSKÁ and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy

Name (in English)

Dialogical Structures in Educational Communication in Secondary Schools

Authors

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zuzana MAKOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogika, 2011, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00049745

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

výuková komunikace; struktura; iniciace; replika; zpětná vazba

Keywords in English

classroom communication; structure; initiation; reply; feedback;

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 18/11/2014 11:46, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.

Abstract

V originále

V této studii ukazujeme na základě terénního empirického výzkumu strukturu výukové komunikace na druhém stupni základní školy. Strukturou rozumíme způsob uspořádání komunikační situace – aktéry komunikace a komunikační spojení mezi nimi. Jak uvádí Samuhelová (1988), jde o to: 1) kdo se komunikace účastní; 2) kdo komunikaci iniciuje; 3) od koho ke komu směřuje tok informací; 4) jak četné je komunikační spojení mezi aktéry; 5) jaké vztahy mezi aktéry existují. V tomto pojetí je zajímavý důraz na vztahy coby atributy komunikačních struktur a s ním spojený předpoklad, že při změně typu komunikační struktury se mění i vztah mezi účastníky komunikace (Samuhelová, 1988).

In English

This article examines the structure of educational communication in secondary schools. We are prevalently interested in dialogical structures. Our decision has also been influenced by the percentage representation of the communication structures in the classroom: dialogical structures amount to 48 percent while the teacher’s monological communication only amounts to 13 percent. The rest of all the communication is taken up by explaining organisational matters (23%) and by other structures such as reading, taking notes, presenting etc. The results of the research can be divided into two parts: teacher initiated communication and pupils’ initiated communication. Communication initiated by the teacher is a clear example of the I-R-F structure.

Links

GA406/09/0752, research and development project
Name: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom