Detailed Information on Publication Record
2011
Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana MAKOVSKÁ and Jiří ZOUNEKBasic information
Original name
Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
Name (in English)
Dialogical Structures in Educational Communication in Secondary Schools
Authors
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zuzana MAKOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Pedagogika, 2011, 0031-3815
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00049745
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
výuková komunikace; struktura; iniciace; replika; zpětná vazba
Keywords in English
classroom communication; structure; initiation; reply; feedback;
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 18/11/2014 11:46, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
V originále
V této studii ukazujeme na základě terénního empirického výzkumu strukturu výukové komunikace na druhém stupni základní školy. Strukturou rozumíme způsob uspořádání komunikační situace – aktéry komunikace a komunikační spojení mezi nimi. Jak uvádí Samuhelová (1988), jde o to: 1) kdo se komunikace účastní; 2) kdo komunikaci iniciuje; 3) od koho ke komu směřuje tok informací; 4) jak četné je komunikační spojení mezi aktéry; 5) jaké vztahy mezi aktéry existují. V tomto pojetí je zajímavý důraz na vztahy coby atributy komunikačních struktur a s ním spojený předpoklad, že při změně typu komunikační struktury se mění i vztah mezi účastníky komunikace (Samuhelová, 1988).
In English
This article examines the structure of educational communication in secondary schools. We are prevalently interested in dialogical structures. Our decision has also been influenced by the percentage representation of the communication structures in the classroom: dialogical structures amount to 48 percent while the teacher’s monological communication only amounts to 13 percent. The rest of all the communication is taken up by explaining organisational matters (23%) and by other structures such as reading, taking notes, presenting etc. The results of the research can be divided into two parts: teacher initiated communication and pupils’ initiated communication. Communication initiated by the teacher is a clear example of the I-R-F structure.
Links
GA406/09/0752, research and development project |
|