ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana MAKOVSKÁ and Jiří ZOUNEK. Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy (Dialogical Structures in Educational Communication in Secondary Schools). Pedagogika. 2011, roč. 61, č. 1, p. 13-34, 21 pp. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
Name (in English) Dialogical Structures in Educational Communication in Secondary Schools
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zuzana MAKOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, 2011, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00049745
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) výuková komunikace; struktura; iniciace; replika; zpětná vazba
Keywords in English classroom communication; structure; initiation; reply; feedback;
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233. Changed: 18/11/2014 11:46.
Abstract
V této studii ukazujeme na základě terénního empirického výzkumu strukturu výukové komunikace na druhém stupni základní školy. Strukturou rozumíme způsob uspořádání komunikační situace – aktéry komunikace a komunikační spojení mezi nimi. Jak uvádí Samuhelová (1988), jde o to: 1) kdo se komunikace účastní; 2) kdo komunikaci iniciuje; 3) od koho ke komu směřuje tok informací; 4) jak četné je komunikační spojení mezi aktéry; 5) jaké vztahy mezi aktéry existují. V tomto pojetí je zajímavý důraz na vztahy coby atributy komunikačních struktur a s ním spojený předpoklad, že při změně typu komunikační struktury se mění i vztah mezi účastníky komunikace (Samuhelová, 1988).
Abstract (in English)
This article examines the structure of educational communication in secondary schools. We are prevalently interested in dialogical structures. Our decision has also been influenced by the percentage representation of the communication structures in the classroom: dialogical structures amount to 48 percent while the teacher’s monological communication only amounts to 13 percent. The rest of all the communication is taken up by explaining organisational matters (23%) and by other structures such as reading, taking notes, presenting etc. The results of the research can be divided into two parts: teacher initiated communication and pupils’ initiated communication. Communication initiated by the teacher is a clear example of the I-R-F structure.
Links
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
PrintDisplayed: 25/5/2024 05:20